CMWP SDP na procesie – 09.05.2017 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie orzekł, że wydawca „Super Expressu” – ZPR Media (dawniej Murator S.A.) musi przeprosić Michała Tuska za naruszenie jego dóbr osobistych w związku z artykułem z sierpnia 2012 r. pt. „Michałowi Tuskowi grozi do 10 lat więzienia”. Jednocześnie sąd zmienił wyrok sądu I instancji zasądzając na rzecz powoda kwotę 5 tys. zł zadośćuczynienia (wobec 30 tys. zł zasądzonych przez sąd okręgowy), argumentując to m.in. możliwością wystąpienia tzw. efektu mrożącego.

Sporny artykuł, który ukazał się w internetowym wydaniu „Super Expressu” – www.se.pl, zawierał m.in. informację, że stowarzyszenie „Stop korupcji” złożyło do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przez Michała Tuska przestępstwa w związku z jego pracą dla Portu Lotniczego Gdańsk.  

SA orzekł, że dobra osobiste syna byłego premiera naruszył tytuł artykułu. O ile bowiem trudno mieć zastrzeżenia do relacji zawartej w publikacji, to tytuł stanowi komunikat „przekraczający ramy dopuszczalnej przesady”. Zdaniem sądu jego treść mogła sugerować, że powód popełnił przestępstwo. Przeprosiny mają zostać zamieszczone na stronie internetowej „SE”.

Jednocześnie sąd zmienił wyrok sądu I instancji z 2014 r. w zakresie wysokości zadośćuczynienia. Zmniejszył je z kwoty 30 tys. zł do 5 tys. zł, argumentując to tym, że z zeznań powoda nie wynika, iż doznał tak wielkiej krzywdy. Dodatkowo zdaniem sądu tak wysoka kwota mogła powodować negatywne konsekwencje dla wolności słowa w postaci tzw. efektu mrożącego.

Wyrok jest prawomocny.

Proces monitorowało CMWP SDP.

PW

By | 2018-02-07T17:20:01+00:00 9 maja 2017|Categories: Procesy dziennikarzy|
Translate »