
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

„ Raport z projektu badawczego dotyczącego warunków pracy dziennikarzy, 

wolności słowa oraz stosunków redakcyjnych  w grupie medialnej Polska Press ” 

 

 

 

 

Warszawa 24.05.2021r. 

 

 

 

 

 

 



 2 

Ta ukochana praca w czasie, gdy gazeta została sprzedana, stała się największym koszmarem w moim 
życiu. Miałam myśli samobójcze, rozpoczęłam leczenie u psychiatry i psychologa, które trwa do tej 
pory. Straciłam zdrowie i radość życia. Byłam szykanowana, poniżana. Kolega z redakcji przypłacił 
prace w tym miejscu załamaniem psychicznym. Po wielu latach leczenia depresji, zmarł w minionym 
roku. Mój zarobek w tamtym czasie wynosił 1600 złotych – praca po 12-16 godzin na dobę. 

Dziennikarka, ponad 30 lat w zawodzie dziennikarza prasowego, w tym w gazetach Polska Press 
w Poznaniu, ankieta nr 2 

 

Powszechna była wiedza potwierdzana wielokrotnie przez prezesa oddziału, że oddział przynosi zyski, 
ale są one przeznaczone dla niemieckiego właściciela. Ludzie nie dostaną nic. Dziennikarzom radzono, 
by – jeśli nadarzy się im okazja – nie oglądali się i zmieniali pracę. 
Dziennikarka, ponad 20 lat pracy w gazetach Polska Press w Toruniu ankieta nr 66 
 

Po przejęciu wydawnictwa przez Polska Press zapanowała narracja poprawna politycznie zgodna z 
wytycznymi Niemiec i UE. Gazeta zdecydowanie zmieniła narrację na antypolską. Prawica zawsze 
była przedstawiana jako zaściankowa, nietolerancyjna, homofobiczna, faszystowska, Kościół jako 
siedlisko pedofilii, a opozycja była ukazywana w pozytywnym świetle. Wywiady przeprowadzano ze 
specjalistami, którzy mieli jasno określony światopogląd i liberalno-lewicowe poglądy. Gazeta 
straciła swój polski, regionalny charakter.  Nawet życzenia na święta Bożego Narodzenia czy 
Wielkanoc zmieniły swój charakter, gdyż grafika w ogóle nie przypominała o charakterze tych świąt, 
co oburzało czytelników 
Dziennikarz, 20 lat pracy w gazetach Polski Press w Bydgoszczy, ankieta nr 61    
 

Co rzuca się w oczy i razi celową stronniczością, to zmasowany atak na wszystko, co udało się rządowi 
Zjednoczonej Prawicy zbudować w naszym kraju. To prawda, że gazety są od tego, aby patrzeć władzy 
na ręce, ale w przypadku Nowej Trybuny Opolskiej nie jest to zwyczajna kontrola, lecz uprzedzenie, 
graniczące w niektórych przypadkach z obsesją. 

Fragment listu otwartego członków NSZZ „Solidarność” opolskich zakładów pracy, 23.XI.2020 

 

Nie było niezależności. Wszystko ustawiano pod reklamodawców, którymi w znacznym stopniu byli 
politycy samorządowi. Liczył się tylko pieniądz i aby przypadkiem nie zaszkodzić wyżej postawionym. 
To samo było z miejscowymi biznesmenami. Nie można było pisać o przekrętach, o układach 
mafijnych, bo narażało się na zniszczenie układu, który przynosił wymierne korzyści owym 
biznesmenom. Spore profity z tego (wyjazdy zagraniczne, specjalne szkolenia w luksusowych 
ośrodkach, wyjazdy z politykami po świecie) mieli ci dziennikarze, którzy pisali zgodnie z wolą 
ówcześnie panujących. 
Dziennikarz, 14 lat w gazetach Polska Press w Gdańsku, ankieta nr 9  

 

 

 

 



 3 

Spis treści 

WSTĘP ......................................................................................................................................................................... 5 

CHARAKTERYSTYKA POLSKA PRESS GRUPA ................................................................................................................................. 5 

WNIOSKI ..................................................................................................................................................................... 9 

PODSTAWY METODOLOGICZNE RAPORTU ................................................................................................................ 11 

ANALIZA ILOŚCIOWA ................................................................................................................................................. 13 

ZAŁĄCZNIKI ............................................................................................................................................................... 45 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4 

Zrealizowany przez Kurier Wnet oraz Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP projekt badawczy 

jest pierwszym badaniem, które objęło dziennikarzy pracujących w gazetach i portalach regionalnych 

należących do Polska Press sp. z o.o. i które za cel postawiło sobie próbę znalezienia odpowiedzi na 

pytanie o warunki ich pracy i relacje wewnątrz zespołów redakcyjnych, po tym jak zostały one przejęte 

przez niemieckiego wydawcę. Po dynamicznych i burzliwych zmianach własnościowych, jakie zaszły 

w regionalnej prasie po 1989 r., w tym sektorze mediów ukształtowała się sytuacja, w której w/w 

pracodawca i wydawca miał dominującą pozycję, bez przeszkód mógł więc realizować swoje cele i 

zamierzenia. Jakie one były czy udało je się zrealizować, z jakim skutkiem i jakim kosztem - to 

zagadnienia, na które w naszym badaniu odpowiedzieli ludzie z pierwszej linii frontu w każdej redakcji 

czyli dziennikarze. Warto zapoznać się z tymi odpowiedziami, bo są aktualne i spontaniczne, a przez 

to mają unikatowy charakter, bo w sumie składają się na autentyczny obraz realiów pracy dziennikarzy 

w mediach należących do tego wydawcy. 

Pozyskane dane mogą stanowić ważny wkład w zakresie poszerzania wiedzy potrzebnej nie tylko 

medioznawcom, historykom oraz dziennikarzom, pracownikom i współpracownikom prasy i portali 

regionalnych, ale także innym podmiotom, które wykorzystują mechanizmy masowego komunikowania 

w innych branżach i sektorach gospodarki. Zebrane przez nas dane i wnioski dotyczące m.in. pracy 

dziennikarzy, ich uwarunkowań i problemów, jakim przyszło im stawić czoła w okresie pracy dla 

różnych podmiotów związanych z Verlagsgruppe Passau, mogą wzmocnić zakres dotychczas 

istniejącej wiedzy w tym zakresie, ale także określić, w jaki sposób poprawić efektywność zespołów 

dziennikarsko – redakcyjnych i uniknąć błędów, które zostały zdiagnozowane w niniejszym 

opracowaniu 

Jednocześnie dziękujemy wszystkim dziennikarzom, którzy zechcieli podzielić się z nami swoją wiedzą 

i doświadczeniem.  

 

Zespół Kuriera Wnet i CMWP SDP  

 

 

 

 



 5 

Wstęp 
Media regionalne w potocznym rozumieniu to środki masowego komunikowania ukazujące się 

lokalnie, „w regionach”, czyli poza centralnym ośrodkiem danego kraju, najczęściej jego stolicą. W 

Polsce zwyczajowo nazywamy tak wszystkie media ukazujące się poza Warszawą, których zasięg 

odbioru jest mniejszy niż ogólnopolski. „Media regionalne” to nie to samo, co „media lokalne”. 

Lokalne to te o najmniejszym zasięgu i co za tym idzie najmniejszej sile oddziaływania, np. gazety 

czy portale gminne, powiatowe, czy osiedlowe. My mówimy tu o mediach regionalnych, czyli takich, 

dla których obszarem działania jest region, w naszym przypadku – najczęściej po prostu województwo. 

Jeszcze nie kraj, ale już niejedno miasto, czy jedna ulica. Regiony są różne, mają swoją specyfikę, 

tradycję, kulturę, inną sytuację gospodarczą i mimo bycia częścią tego samego kraju różnią się 

poziomem rozwoju, a co za tym idzie także życia swoich mieszkańców. Potrzebują więc odmiennych 

treści w informacjach i komentarzach, bo inne będą oczekiwania ich odbiorców. Wystarczy sobie 

uświadomić różnice między Warszawą, a resztą kraju, między Śląskiem, a Wielkopolską, Pomorzem 

czy Podkarpaciem. Funkcjonujące w nich media regionalne powinny być też różnorodne, a więc 

przede wszystkim powinny więc mieć różnych właścicieli, by faktycznie mogły prezentować różne 

poglądy. Do roku 2020, czyli przez ponad 30 lat po podpisaniu porozumienia Okrągłego Stołu, po 

okresie dynamicznego ilościowego rozwoju w latach 90 -tych, postępowała późniejsza systematyczna 

degradacja znaczenia i jakości mediów regionalnych w polskim systemie prasowym. Świadczy o tym 

systematycznie malejąca liczba tytułów, zmniejszająca się liczba ich odbiorców oraz ich coraz bardziej 

marginalne znaczenie w publicznym życiu polskich regionów czy województw. Szczególną cechą 

rynku mediów regionalnych jest monopolizacja prasy. Jest to zjawisko niepokojące z punktu widzenia 

zasad państwa demokratycznego i wolności słowa, opisywane jako naganne we wszystkich 

podręcznikach i ekonomii, i teorii komunikowania masowego. U nas, w Polsce stało się groźne 

podwójnie, ponieważ tym regionalnym monopolistą stał się koncern pochodzący z innego państwa. 

Prawie wszystkie największe regionalne dzienniki do 1 marca 2021 r, czyli do momentu ich zakupu 

przez PKN Orlen były własnością niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau o nazwie Polska 

Press Grupa. 

Charakterystyka Polska Press Grupa 
 

Polska Press Grupa powstała w marcu 2015 r.  po fuzji koncernu Polskapresse i Mediów Regionalnych. 

Zmiana ta zakończyła etap konsolidacji obu wydawnictw, będący efektem zakupu Mediów 

Regionalnych przez Polskapresse. Polska Press Grupa jest częścią Verlagsgruppe Passau, niemieckiej 

grupy medialnej obecnej tylko w Niemczech i w Polsce.  



 6 

Polska Press Grupa należała do największych wydawców prasy w Polsce i do 2020 r. była liderem na 

rynku mediów regionalnych i lokalnych. Główne obszary jej działalności to prasa płatna i bezpłatna, 

Internet i drukarnie.  Koncern na koniec 2020 wydawał 20 największych dzienników regionalnych w 

15 województwach Polski - pomorskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim, 

lubuskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, podlaskim, lubelskim, dolnośląskim, opolskim, 

śląskim, świętokrzyskim, podkarpackim. Był właścicielem najstarszych i największych gazet 

regionalnych takich jak: Dziennik Bałtycki, Dziennik Łódzki, Dziennik Zachodni, Gazeta Krakowska, 

Gazeta Wrocławska, Głos Wielkopolski, Kurier Lubelski, Polska Metropolia Warszawka, Express 

Ilustrowany, Dziennik Polski, Gazeta Lubuska, Gazeta Pomorska, Kurier Poranny, Gazeta 

Współczesna, Nowa Trybuna Opolska, Echo Dnia, Gazeta codzienna Nowiny, Głos Dziennik 

Pomorza, Express Bydgoski i Nowości Toruńskie  

Grupa była również wydawcą blisko 150 tygodników lokalnych oraz bezpłatnej gazety miejskiej 

Naszemiasto.pl. Jak sama informowała na swojej stronie internetowej - jej tytuły czytało codziennie 

4,3 mln czytelników.  Polska Press Grupa miała także 6 drukarni, a jej serwisy zajmują 10. miejsce w 

polskim Internecie z 16 mln użytkowników.1  

Zasadnicza transakcja, która ostatecznie przesądziła o monopolizacji rynku prasy regionalnej miała 

miejsce w listopadzie 2013 roku. To wówczas Grupa Polskapresse sfinalizowała zakup Mediów 

Regionalnych od brytyjskiego funduszu Mecom. Stało się to możliwe dzięki zgodzie Urzędu Ochrony 

Konkurencji i Konsumentów.  O transakcji poinformowano w lapidarnym komunikacie przesłanym 

do pracowników spółki. - Zakup Mediów Regionalnych jest dla Polskapresse najważniejszym 

wydarzeniem w historii firmy. Jesteśmy dumni, że będziemy mogli razem pracować i wspólnie tworzyć 

przyszłość jednej z największych grup medialnych w Polsce – można było w nim przeczytać. W 

wyniku transakcji powstała grupa medialna wydająca wówczas 20 dzienników regionalnych, liczne 

tygodniki płatne i bezpłatne oraz bezpłatny dziennik “Nasze Miasto”, posiadająca ponad 60 serwisów 

internetowych oraz kontrolująca 11 drukarni.  

Przeciętny Kowalski zapewne nawet nie wiedział, co się stało – w końcu nazwa Polska Press Grupa 

nie brzmiała bardziej obco niż inne i mógł za nią stać zarówno biznesman z Madagaskaru, Koluszek, 

jak i Unii Europejskiej. Dociekliwy Kowalski mógł co najwyżej wyszukać w Internecie, że Polska 

Press Grupa jest częścią Verlagsgruppe Passau, niemieckiej grupy medialnej obecnej poza Niemcami 

tylko w Polsce (informacja ta podana była na stronie internetowej wydawnictwa polskapress.pl). W 

stopkach redakcyjnych były polskie nazwiska i polskie nazwy, niezmienione nazwy przejętych gazet, 

 
1 https://media-panel.pl/pl/aktualnosci/wyniki-badania-mediapanel-za-luty-2021/ 



 7 

często obecne na rynku od lat PRL-u, a nawet końca II wojny światowej. Ani śladu niemieckich 

właścicieli.  

Jak informuje Związek Kontroli Dystrybucji Prasy, Polska Press Grupa pod względem ilości 

sprzedawanych w Polsce gazet zajmowała trzecie miejsce, w 2017 r. mimo stale spadającej liczby 

sprzedanych egzemplarzy sprzedała ponad 80 milionów egzemplarzy swoich gazet. Trzy lata później, 

czyli w roku 2020 r. grupa kapitałowa Polska Press zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 

6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały 

o 8,9 proc., z reklam - o 4,9 proc., a liczba pracowników - o 107 do 2 126 – informował portal 

Wirtualnemedia.pl.2 Więcej od niej w naszym kraju sprzedają tylko dwa inne niemieckie 

wydawnictwa prasowe – nr 2 pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy Ringier Axel Springer 

Polska (wydawca m.in. dziennika Fakt i tygodnika Newsweek) – i nr 1 - wydawnictwo Bauer, które w 

Polsce sprzedaje najwięcej czasopism i gazet . Geneza i przebieg przejmowania polskiej prasy przez 

koncerny niemieckie to oczywiście temat na inny raport, warto jednak uświadomić sobie, że 

monopolizacja rynku prasy regionalnej była widocznym celem działania niemieckiego koncernu co 

najmniej od końca lat 90-tych, po chaotycznej i w niczym nie kontrolowanej prywatyzacji prasy 

lokalnej. Już w roku 1998 utrwalił się swoisty prasowy rozbiór Polski – jak np. nazwał efekty tego 

procesu poznański medioznawca z UAM, Jan Załubski w swojej książce „Media bez tajemnic”.3 

Rozbioru tego dokonali dwaj zagraniczni wydawcy – norweski koncern Orkla – Media i niemiecki 

Passauer Neue Presse. Każda z tych firm przejmowała kolejne lokalne pisma i drukarnie bez rozgłosu, 

w efekcie czego wiemy jedynie, że w pojedynku Orkla – Passauer wygrali Niemcy.  

Zakres terytorialny Raportu to terytorium Polski ze szczególnym uwzględnieniem 9-ciu regionów z 

których udało się uzyskać wiarygodne dane ilościowe. Dane te szczegółowo zostały omówione w 

rozdziale pt. „Analiza ilościowa”. Zakres czasowy to lata funkcjonowania na rynku w Polsce firm, 

których właścicielem było wydawnictwo Verlagsgruppe Passau4, a więc przede wszystkim lata 2000 

– 2020. Zakres rzeczowy to podmioty będące w Polsce własnością tego wydawcy ze szczególnym 

wskazaniem na pracę dziennikarzy w redakcjach wiodących regionalnych gazet drukowanych 

należących do koncernu.   

 
2 Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-press-wyniki-finansowe-2019-rok-wplywy-ze-
sprzedazy-prasy-zmalaly-o-9-proc-a-z-reklam-o-5-proc-ubylo-107-pracownikow 
3 Załubski Jan , Media bez tajemnic, Poznań, 2002, s. 70  
4 https://www.vgp.de/de-de/verlagsgruppe/geschichte/ ; https://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_Press 
 



 8 

Polska Press Sp. z o.o. (dawniej Grupa Wydawnicza Polskapresse) to polska spółka-córka 

niemieckiego wydawnictwa Verlagsgruppe Passau GmbH, które oprócz gazet w Bawarii wydawało 

bądź wydaje gazety m.in. na Słowacji, w Austrii, Czechach (do 2015) oraz w Polsce (do 2021).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 9 

WNIOSKI 
Podsumowując przedstawione powyżej dane, analizy i oceny poziomu realizacji zasady wolności 

słowa i etyki dziennikarskiej oraz warunków, w jakich pracowały redakcje i dziennikarze w gazetach 

i portalach należących do koncernu Polska Press pragniemy przedstawić kilka wniosków. W naszej 

ocenie wartość zaprezentowanego materiału jest niepodważalna. Po raz pierwszy bowiem udało się 

zebrać w formie opracowania o charakterze materiału źródłowego ulotne i niedostrzegane często 

opinie i doświadczenia dziennikarzy pracujących dla jednego pracodawcy, jakim był niemiecki 

wydawca z Passawy.  

Te pojedyncze dziennikarskie wypowiedzi i opinie zawarte w 78 ankietach podsumowanych w 

niniejszym opracowaniu mają w naszej ocenie ogromne znaczenie. Ukazują realia pracy dziennikarzy 

w mediach po tzw. prywatyzacji, czyli okresie różnego rodzaju przekształceń własnościowych. 

Teoretycznie celem tych przekształceń miało być odejście od realiów pracy dziennikarzy w państwie 

komunistycznym na rzecz pracy w wolnych i niezależnych mediach, takich samych jakie 

funkcjonowały w wolnych i samodzielnych, bogatych państwach Europy Zachodniej. Pracy, w której 

dziennikarz cieszy się swobodą i niezależnością, a za swoją pracę otrzymuje godziwą, adekwatną do 

wysiłku płacę. Jak bardzo iluzoryczne, a nawet naiwne było to myślenie, ukazuje m.in. niniejszy 

raport. Zawarte w nim opinie są jak dzwon alarmowy pokazujący, w jak trudnej sytuacji pracowali 

dziennikarze regionalnych gazet i portali, a pod niektórymi względami była to praca nosząca znamiona 

wyzysku. Nie powinno się lekceważyć tych opinii.  

W sytuacji, w której los i zatrudnienie wypowiadającego ten osąd dziennikarza był i jest niepewny, 

trudno przedstawić tzw. twarde dowody na poparcie tych opinii, ale za ich wiarygodność w naszym 

opracowaniu odpowiadają doświadczeni dziennikarze z całej Polski, którzy mają bogaty i 

udokumentowany dorobek zawodowy. Warto ich oceny potraktować bardzo poważnie. Zagadnienia 

dotyczące wolności słowa, niezależności dziennikarskiej, pluralizmu oraz sytuacji zawodowej 

dziennikarzy (także materialnej) wymagałyby pogłębionych interdyscyplinarnych badań naukowych 

w przyszłości. Konieczne byłyby także opracowania historyczne dotyczące mediów regionalnych 

oparte na empirycznych materiałach źródłowych, ponieważ porównawcza analiza faktów z przeszłości 

mogłaby dać nam realny obraz obecnych mediów. Wnioski płynące z niniejszego opracowania są 

następujące: 

• We wszystkich gazetach regionalnych przekształcenia własnościowe związane z transformacją 

ustrojową po 1989 r. przebiegały inaczej i doprowadziły do ukształtowania różnych podmiotów 

medialnych. Powszechna była niewiedza, kto de facto reprezentował czyje interesy. Brak jest 



 10 

wiarygodnych opracowań na temat metod i sposobów wykupowania mediów regionalnych w Polsce 

przez Verlagsgruppe Passau. 

• Dziennikarze pracujący w mediach zarządzanych przez koncern Polska Press pracowali w 

bardzo trudnej sytuacji materialnej (wyjątkowo niskie pensje, brak zabezpieczeń socjalnych, praca 

niezgodna z zasadami prawa pracy obowiązującego w Polsce). Wielu z nich przypłaciło tę pracę 

dramatem lub co najmniej trudną sytuacją osobistą. Brak na ten temat wiedzy, brak jakichkolwiek 

badań i opracowań naukowych czy prasoznawczych.  

• Pod względem niezależności, pluralizmu, swobody dziennikarskiej oraz pozostałych zasad 

etyki zawodowej sytuacja w mediach będących własnością Verlagsgruppe Passau była co najmniej 

dyskusyjna, a w wielu przypadkach – kontrowersyjna, a nawet skandaliczna. Zbyt wiele jest 

przykładów łamania tych zasad na przestrzeni wielu lat w różnych redakcjach Polska Press na terenie 

całej Polski, by można uznać te przykłady za przypadkowe. Brak jest jakichkolwiek pogłębionych 

analiz na ten temat. 

• Wydawnictwo to przez lata swojej obecności w Polsce prowadziło własną strategię polityczną 

oraz ekonomiczną. Wszystko wskazuje na to, iż wspierało w Polsce regionalnej interesy firm 

niemieckich oraz zajmowało się popieraniem tej opcji politycznej, która gwarantowała realizację tych 

interesów. Wśród dziennikarzy powszechna była wiedza na ten temat. Dziennikarze nie mieli realnych 

możliwości przeciwstawiania się tej taktyce w konkretnych sytuacjach. Jedyną zauważalną metodą 

protestu było odejście z pracy. Ci którzy otwarcie nie zgadzali się z realizowaną strategią właścicieli 

działających w niektórych sytuacjach przeciwko interesom polskich podmiotów, tracili pracę z 

inicjatywy niemieckiego pracodawcy. 

 

 

 

 

 

 

 



 11 

Podstawy metodologiczne Raportu 
1. Badanie w obszarze opracowywania metodologii, projektowania narzędzi, wdrożenia przyjętych 

założeń oraz tworzenia raportu zostały zrealizowane przez Zespół Autorów Kuriera Wnet i CMWP 

SDP.  

2. Podstawą przygotowania raportu końcowego są ankiety dla dziennikarzy z 9 regionów w Polsce. 

Te regiony to: Wielkopolska (Poznań), Pomorze (Gdańsk, Słupsk), Podkarpacie (Rzeszów), 

Łódzkie (Łódź), Zachodniopomorskie (Szczecin, Koszlin), Dolnośląskie (Wrocław), Opolskie 

(Opole), Śląsk (Katowice), Kujawsko -Pomorskie (Bydgoszcz) oraz Kujawsko -Pomorskie 

(Toruń). Ankiety zostały wypełnione przez doświadczonych dziennikarzy pracujących od wielu 

lat w tym zawodzie na terenie odpowiednich regionów. Ze względu na czynny charakter ich pracy 

zawodowej oraz konieczność dochowania tajemnicy dziennikarskiej, na podstawie, której 

uzyskano informacje zawarte w Raporcie, ich nazwiska i biogramy są anonimowe i znane są 

jedynie Zespołowi Autorów Kuriera Wnet i CMWP SDP. 

3. Działania badawcze realizowano w kwietniu i maju 2021 roku wśród dziennikarzy związanych z 

koncernem Polska Press sp. z o.o.  umową o pracę lub umową o współpracę, aktualnie lub w 

przeszłości. Za ich dobór odpowiedzialni byli koordynatorzy regionalni, którzy gwarantowali 

dotarcie do najbardziej zaangażowanych w pracę w prasie regionalnej osób. Wynikiem 

przeprowadzonego badania jest 78 zrealizowanych ankiet.  Ich autorami w zdecydowanej 

większości są doświadczeni dziennikarze, 2/3 z nich ma staż pracy w redakcjach będących 

własnością Verlagsgruppe Passau ponad 10 lat. Szczegółowe informacje na temat ich stażu pracy 

oraz doświadczenia zawodowego ankietowanych dziennikarzy są omówione w tab. nr 2 w 

„Analizie ilościowej Raportu”. 

4. Informacje zawarte w ankietach zostały poddane analizie ilościowej, przy czym należy zaznaczyć, 

iż analiza ilościowa nie została przeprowadzona na reprezentatywnej próbie. Warto jednak 

zauważyć, iż dziennikarze w każdym kraju, także w Polsce to bardzo specyficzna i – mimo 

pozorów otwartości – hermetyczna i niezbyt liczna grupa zawodowa. Możliwość poznania jej 

poglądów i ocen wygłaszanych w swobodnej rozmowie z ankieterem, znanym sobie „kolegą po 

fachu” jest więc bardzo cenna. Nasi koordynatorzy starali się dotrzeć do dziennikarzy, którzy byli 

i są emocjonalnie związani z gazetami będącymi od lat liderami w swoich regionach, ich opinie są 

więc wyjątkowo trafne i pogłębione, ponieważ nie tylko obserwują pracę i działania tych mediów, 

ale przede wszystkim w niej uczestniczą. Podkreślamy – wszyscy wypowiadający się w Raporcie 

dziennikarze są lub byli pracownikami lub współpracownikami mediów Polska Press sp. z o. o. 

lub podmiotów będących poprzednikiem tego koncernu. 



 12 

5. Zagadnienia omówione w Raporcie to przede wszystkim szeroko rozumiana tematyka dotycząca 

realizacji zasady wolności słowa w redakcjach Polska Press sp. z o. o. ocenianej z perspektywy 

codziennej praktyki, którą staraliśmy się poznać i analizować w zakresie dotyczącym szeroko 

rozumianej pracy i pozycji zawodowej dziennikarzy. Istotną częścią raportu stały się więc także 

opinie na temat formy i metod ograniczania wolności słowa, a szczególnie przejawów cenzury 

i autocenzury. 

6. Ankieta wykorzystana w Raporcie została przygotowana w oparciu o analogiczne kryteria, jakimi 

posługuje się, przygotowując coroczny ranking, organizacja Reporterzy bez Granic. Te kryteria to 

m.in. : pluralizm rozumiany jako możliwość prezentacji różnorodnych opinii w przestrzeni 

medialnej oraz możliwość dotarcia z tymi opiniami do opinii publicznej; niezależność mediów 

rozumiana jako zdolność do funkcjonowania na rynku mediów niezależnie od władzy politycznej, 

rządowej, gospodarczej i religijnej; pozycja zawodowa dziennikarza  na którą składają się warunki 

wykonywania pracy dziennikarskiej, poziom wynagrodzenia i zabezpieczenia socjalne, oraz 

relacje na linii przełożony – podwładny. Ocenie podlegała także infrastruktura techniczna, w jakiej 

funkcjonowali dziennikarze w danym regionie w tym dostęp do Internetu, wyposażenie Redakcji 

w komputery i laptopy czy dostępność narzędzi pracy dla dziennikarzy np. smartfonów, codziennej 

prasy, transportu służbowego itd. 

7. Ankieta wykorzystywana w niniejszym Raporcie jest załącznikiem nr 1 do Raportu.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 13 

Analiza ilościowa  
Jak wspomniano przy omawianiu podstaw metodologicznych Raportu, liczba ankietowanych 

nie uprawnia do formułowania daleko idących wniosków na podstawie analizy ilościowej, niemniej 

jednak dane te zostały opracowane zgodnie z tą metodologią, by zilustrować poglądy na wskazane 

problemy ankietowanych dziennikarzy jako grupy. Kwestionariusz ankiety został przygotowany 

analogicznie do kwestionariuszy opracowywanych przy tego typu badaniach, wykorzystywanych np. 

przez organizację Reporterzy bez Granic, która opracowuje najbardziej popularny ciągle jeszcze na 

świecie Wskaźnik Wolności Prasy. Ankieta, którą wypełniali dziennikarze związani z koncernem 

Polska Press sp. z o.o., zawierała pytania m.in. o zagadnienia związane z pluralizmu wewnątrz 

redakcji, pozycją zawodową dziennikarzy, zasadami funkcjonowania redakcji i etyką zawodową 

dziennikarzy.  

 
Ryc.1. Regiony objęte badaniem ankietowym (liczba respondentów- pracowników/współpracowników Polska Press 
Grupa, n=78) 
 
Dla zilustrowania danych wypływających z analizy ilościowej do ich opisu i grafik dodaliśmy 

najbardziej charakterystyczne odpowiedzi opisowe dotyczące danego zagadnienia, wskazując z jakiej 

konkretnie ankiety pochodzi.  



 14 

Numerację ankiet z przypisaniem jej do konkretnego regionu zawiera załącznik nr 2.  

 
Ryc.2. Odsetek respondentów w poszczególnych kategoriach doświadczenia zawodowego (lata pracy w Polska Press 
Grupa n=78) 

 

Zdecydowana większość z nich to doświadczeni „ludzie pióra”, ponieważ ponad 2/3 ankietowanych 

ma staż pracy dłuższy niż 10 lat, a część ankietowanych osób wyraźnie w swoich odpowiedziach 

zaznaczała tę cezurę czasową – przed i po zakupie gazety przez niemiecki koncern, np. w ankiecie nr 

6 dziennikarz zaznaczył odpowiedź „10-14 lat” i dopisał: wcześniej 10 lat pracowałem w tym samym 

dzienniku przed jego zakupem przez PP (Polska Press – przyp. Red.). Około 15 % respondentów ma 

staż pracy w przedziale między 5, a 9 lat, a niecałe 20% to osoby najmłodsze, ze stażem pracy w 

redakcji Polska Press poniżej 5 lat.  

Warto w tym miejscu przytoczyć opis doświadczeń zawodowych niektórych respondentów, są one 

wymowne i są zapowiedzią problemów, jakie opisywali dziennikarze w pozostałych punktach ankiety.  

W wielu ankietach dziennikarze zamieścili te informacje także w pkt. 17, w którym mogli je dopisać 

wg własnego uznania (pyt. 17 z ankiety brzmiało: opisz swoje doświadczenie zawodowe w Polska 

Press – w jakiej redakcji i jak długo wykonywałeś pracę dziennikarza, lub inną funkcję w redakcji 

(jaką?), na czym polegały Twoje obowiązki?).  Odpowiedzi takiej udzieliło blisko połowa 

dziennikarzy. Przykładowe odpowiedzi, kim są rozmówcy naszych koordynatorów są poniżej:  

Przez 4 lata pracowałem w Nowościach, pisałem dla tygodników wydawanych przez oddział w 

Bydgoszczy, m.in. dla Naszego miasta. Potem zostałem kierownikiem jednej z lokalnych redakcji 



 15 

Gazety Pomorskiej na północy województwa kujawsko-pomorskiego. Z tej funkcji zostałem nagle 

zwolniony. Przyczyną była reorganizacja. (ankieta 72)  

Pracowałam ponad 19 lat Najpierw pracowałam w dziale informacji potem publicystyce ponownie w 

dziale informacji i interwencji w redakcji byłam od 9 rano. Przyjmowałam telefonicznie, osobiście 

oraz przez skypea skargi od czytelników. Równolegle trzeba było robić informacje, bo pracujący w 

tym dziale –nowy narybek nie dawał rady. Wkładki tematyczne, materiały do magazynu i magazynu 

domowego i redakcyjne dyżury z prezydentem, ZUS, KRUS. Redakcje opuszczałam ok 20. Kiedy 

makietowałam – później. No i w domu dalsze pisanie. Po ponad 35 latach pracy, w tym ok 20 w 

Nowinach, dostałam emeryturę 970 zł podniesioną do 1100 Warto było pracować...Może warto w 

grupie wspaniałych ludzi, z którymi do chwili obecnej utrzymuję kontakty. (ankieta 29)  

Początki mojej pracy reportera w Dziale Terenowym Dziennika Bałtyckiego były fantastyczne. 

Wspaniała atmosfera, dobre zarobki, życzliwi przełożeni, a wszystko to za czasu redaktora naczelnego 

Jana Jakubowskiego. Niestety, sytuacja zaczęła się psuć z chwila zmiany właścicielskiej spółki i 

powołania na naczelnego Andrzeja Liberadzkiego, który wraz z grupą dziennikarzy z Życia zaczął psuć 

atmosferę w redakcji. Gdy potknął się na materiale „Wakacje z Ałganowem” i został odwołany, stołek 

naczelnego zajął Krzysztof Krupa. I to był gwóźdź do trumny, mimo awansowania mnie na publicystę 

równoległe drastycznie obniżono zarobki, a atmosfera w redakcji była fatalna. Odszedłem do innej 

gazety (ankieta 16)  

Byłem dziennikarzem od lat 90. Reportażystą, felietonistą, od 2005 na współpracy – stałej i 

niezmiennej, która zaczęła się psuć od momentu, gdy redakcję kupili Niemcy, a od zwycięstwa PiS w 

2015, popsuła się tak, że została w 2017 zerwana. (ankieta 51) 

Od 2005 roku rozpoczęłam współpracę z NTO w jednym z jej terenowych oddziałów jako dziennikarka. 

W 2018 roku zakończyłam pracę na 1⁄2 etatu. Napisałem w tym czasie setki tekstów i reportaży, 

odbyłam kilkadziesiąt obsług ważnych wydażeń które, relacji tekstowo fotograficznie i filmowo na 

potrzeby naszej strony www. W trakcie tego czasu nie zasłużyłam wg, Red. Nacz. K. Zyzik na pełen 

etat, opiekę socjalną i wysługę lat. Zmarnowałam pod względem ubezpieczeniowym zgromadzenia 

kapitału ubezpieczeniowego najlepsze lata. Byłam zwodzona mirażem etatu (ankieta 54)  



 16 

 

Ryc.3. Zmiana sytuacji pracowniczej w redakcji po przejęciu gazety przez Polska Press  

Kolejne pytanie z ankiety (nr 3) dotyczyło sytuacji, w jakiej ankietowany znalazł się po przejęciu 

gazety przez firmę związaną z wydawnictwem Verlagsgruppe Passau. W różnych miastach były to 

różne podmioty, ponieważ na przestrzeni lat swojej obecności w Polsce, wydawca ten funkcjonował 

pod kilkoma nazwami w zależności od aktualnej formy prawnej. Odpowiedzi na to pytanie są prawie 

jednakowe. Zdecydowana większość naszych rozmówców – 72 % potwierdziła, że ich sytuacja 

pogorszyła się po sprzedaży ich gazety wydawcy z Passawy. Inne odpowiedzi są wręcz incydentalne, 

tylko 4 osoby wskazały, że ich sytuacja się poprawiła, a kolejne 5 stwierdziło, że tego nie pamięta.  

Większość z tych dziennikarzy, którzy stwierdzili, że ich sytuacja się pogorszyła obszernie uzasadniali 

tę ocenę w pytaniu nr 4b. Zdecydowana większość ankietowanych wskazała jako przyczynę tej oceny: 

pogorszenie atmosfery w pracy (42 osoby) oraz pogorszenie relacji z przełożonymi (37 osób). Kolejne 

odpowiedzi to równie powszechny spadek zarobków (36 osób) i pogorszenie pozycji jako 

opiniotwórczego medium w regionie i pogorszenie ocen wśród czytelników.  Poniżej najbardziej 

charakterystyczne odpowiedzi: 

Pracę przypłaciłam zdrowiem. Choć nie pracuję już tam od 15 lat, to nadal zmagam się z traumą. Nie 

wchodzę do tego budynku i nie jeżdżę w okolicy Grunwaldzkiej 19. Nie utrzymuję z nikim z tamtego 

okresu żadnych kontaktów. Kolega z redakcji przypłacił prace w tym miejscu załamaniem 

psychicznym. Po wielu latach leczenia depresji, zmarł w minionym roku. Mój zarobek w tamtym czasie 

wynosił 1600 złotych – praca po 12-16 godzin na dobę. Zabrano nam tak zwane kilometrówki, gazety, 

artykuły biurowe, bilety tramwajowe, autobusowe. Na rozmowy telefoniczne dostawaliśmy 50 złotych 

miesięcznie. Do artykułów, bardzo nisko wycenianych, trzeba było dokładać. Szalał lobbing. 

Dziennikarze pod koniec każdego miesiąca brali zwolnienia lekarskie w obawie przed zwolnieniem. 



 17 

Na stanowiska prezesów przychodzili psychopaci, bez pojęcia o pracy w mediach. Dochodziło do 

nękania i znęcania się nad pracownikami redakcji. Dziennikarze dostawali niewykonalne zadania 

(ankieta nr 2) 

Przestałem mieć poczucie, że pracuję w samodzielnym, niezależnym, autonomicznym dzienniku 

regionalnym. Z upływem czasu postępowała centralizacja działań i funkcjonowanie gazety 

sprowadzało się coraz bardziej do pozycji jedynie oddziału regionalnego „centrali”. Gazeta zatracała 

swój indywidualny charakter, przestawała być z czasem cenionym, samoistnym, odrębnym ośrodkiem 

regionalnej refleksji intelektualnej, społecznej, kulturalnej.  Traciła opiniotwórczy charakter, a przez 

to prestiż i w konsekwencji także uznanie czytelników. To już nie „ta” gazeta – takie panowały opinie. 

Gorsze stały się również, i to zdecydowanie, relacje na linii przełożony – podwładny. Szeregowy 

dziennikarz stał się „maszynką” do wykonywania norm pracy, postępował centralizm w wydawaniu 

decyzji i poczucie, że wszystko zależy od „centrali”, a redaktor naczelny jest głównie wykonawcą woli 

właścicieli. (ankieta 6) 

Gazeta i portal poszły w kierunku michałków i clickbajtów (np. idiotyczne galerie z imprez z nocnych 

klubów typu: „najpiękniejsze dziewczyny z „Bajki”), z roku na rok było coraz mniej lokalnych, 

dziennikarskich treści, a coraz więcej materiałów ze wspólnego rynku gazet Polska Polska Press. 

Nieraz były telefony: „Panie redaktorze, co wy?! Co mnie obchodzi co w Rzeszowie czy Bydgoszczy? 

O Koszalinie piszcie!”. Opiniotwórczość? Kiedyś ważne wydarzenia ogólnopolskie przedstawialiśmy 

przez pryzmat opinii lokalnych, dzisiaj załatwia to przedruk wywiadu z banku PP (ankieta 65) 

Kierownictwo redakcji oraz większa część zespołu od 2015 roku wyraźnie zaczęła faworyzować 

lewicową agendę i teksty z nią związane. Od początku rządów tzw. dobrej zmiany widać było wyraźnie 

wrogość do propozycji rządów Zjednoczonej Prawicy, co przejawiało się w dyskryminowaniu i 

zwolnieniach dziennikarzy mających inne zdanie. Manipulowano tytułami, przekazem, podpisami, 

akcentowano błahostki, odwracano hierarchie. Odniosłem wrażenie, że moja gazet ściga się z Onetem 

i GW na dokuczenie rządom prawicy. (ankieta 51) 

Dziennikarz, nawet z długoletnim stażem, dużym dorobkiem, znany i ceniony przez 

czytelników, nieraz nagradzany, przestał mieć cokolwiek do powiedzenia. Nie był szanowany 

przez pracodawcę. Miał wykonywać rozkazy i nie dyskutować. Każda próba rozmowy, nie daj 

Boże odmowy, kończyła się awanturą ze strony naczelnego. Dziennikarz stał się robotem, 

niewolnikiem za coraz mniejsze pieniądze. Szef mógł ściągnąć dziennikarza z urlopu, pod 



 18 

byle pretekstem, nękać go telefonami. Coraz częstszą praktyką było zlecanie dziennikarzowi 

zadań, które do niego nie należały, chodziło np. o sprawy związane z marketingiem. 

Dziennikarz musiał to robić nieodpłatnie. (ankieta 55) 

Początkowo objawiło się to coraz chłodniejszym stosunkiem wydawców do publikowania artykułów, 

wskazujących na konieczność twardej obrony polskich interesów politycznych i gospodarczych w 

relacjach z partnerami europejskimi, a ostatecznie zaniechaniem takich publikacji. Przykładem 

kwestia wskazywania, że obozy koncentracyjne były niemieckie, a przede wszystkim, że nie założyli ich 

żadni bezpaństwowi „naziści”; nieprzychylne spojrzenie na teksty biorące w obronę PLL LOT, jako 

firmę, której nie należy prywatyzować; nieformalny zakaz argumentowania, dlaczego reparacje 

wojenne się Polsce należą – kwestia miała być wyłącznie podważana od strony formalnoprawnej lub 

publicystycznie dezawuowana jako nierealna i obśmiewana, jako dowód kompleksów rządu PiS wobec 

Niemiec. (ankieta 56) 

Przybyło zadań i obowiązków. Rzadko mieściłem się w 8 godzinach pracy, zwykle przekraczałem ten 

czas. Boleśnie odczułem też malejącą rolę papierowej gazety na rzecz portalu internetowego. 

Zamieszczane tam treści czasem urażają moje poczucie godności jako dziennikarza. (ankieta 68) 

 

Ryc.4. Kategorie zmian deklarowanych przez respondentów oceniających te zmiany jako pozytywne ( n=5) 

Kolejne pytanie dotyczyło okoliczności „poprawienia się” sytuacji ankietowanego dziennikarza po 

sprzedaży gazety wydawnictwu Polska Press. W tym pytaniu można było wskazać więcej niż 1 

odpowiedź, udzieliło jej tylko 5 osób, którym sytuacja się poprawiła, w ankiecie 25 autor wskazał, że 

„poprawiła się nasza pozycja jako medium opiniotwórczego w regionie, a najczęstszą odpowiedzią 

było „zacząłem więcej zarabiać”.  Wśród odpowiedzi brak jest szerszego uzasadnienia tych ocen. 



 19 

 

Ryc.5. Kategorie zmian deklarowanych przez respondentów oceniających te zmiany jako negatywne ( n=42) 

Kolejne pytanie dotyczyło okoliczności „pogorszenia się” sytuacji ankietowanych dziennikarzy po 

sprzedaży gazety wydawnictwu Polska Press. W tym pytaniu można było wskazać więcej niż 1 

odpowiedź, udzieliło jej tylko 42 osoby, którym sytuacja się zmieniła na gorsze 

Pytanie 5 w ankiecie dotyczyło pluralizmu rozumianego jako możliwość prezentacji różnorodnych 

opinii w przestrzeni medialnej oraz możliwość dotarcia z różnorodnymi opiniami do czytelników. Jak 

ta zasada była realizowana w gazecie będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w 

czasie, w której w niej pracowałeś (pracowałaś)? Na to pytanie zdecydowana większość 

ankietowanych (łącznie 57%) odpowiedziała problematycznie (38%) i źle (19%).  

 

Ryc.6. Odsetek respondentów oceniających realizację zasad pluralizmu w Polska Press Grupa 

 



 20 

W tym wypadku udzielano obszernego wyjaśnienia, co skłoniło ankietowanego do takiej odpowiedzi. 

Poniżej cytaty z ankiet:  

To był narastający proces zmian na gorsze w tej kwestii. Decydująca okazywała się nieformalna presja 

kierownictwa redakcji, uwagi rzucane podczas kolegium redakcyjnego, rutynowo formułowane oceny 

poszczególnych wydań i tekstów, głośno wyrażane opinie i sympatie ideowo-personalne szefów, 

promowanie określonych postaw i poglądów poprzez ich uznawanie, pochwalanie. I odwrotnie – 

wyrażanie w podobny sposób dezaprobaty dla opinii i poglądów przeciwstawnych. Nikt nie mówił 

oficjalnie, co jest wskazana, a co nieakceptowane, ale wynikało to wprost w „atmosfery” w redakcji. 

Mechanizmem presji, czy raczej „dawania przykładu” był także system przyznawania nagród, premii, 

wyróżnień. (ankieta 6) 

Nastąpił monopol jednej opcji, jak i konieczność poprawności politycznej, w tym też tej wynikającej z 

relacji biznesowych – reklamodawcy. Powstał swoisty układ zwany Pomorskim, w skład, którego 

weszła też redakcja w postaci osób nią zarządzających. (ankieta 14) 

Tematyka, którą zajmowałam się była „neutralna” i nie przypominam sobie „wytycznych” (ankieta 

17)  

Jeżeli na początku było jeszcze pod tym względem nie najgorzej, to z biegiem czasu sytuacja zmieniała 

się na gorsze. Priorytet miały poglądy politycznie poprawne (gołym okiem było widać, że mają one 

pełne wsparcie kierownictwa), a poglądy inne były zaledwie tolerowane, a później to już nawet o tym 

nie było mowy. Podobnie było z widzeniem Kościoła – z biegiem lat coraz wyraźniej dochodziły do 

głosu tendencje antyklerykalne, z przyjemnością nagłaśniano każdy występek księży itd. (ankieta 30)  

Na początku „wycinano” skrajne opinie. Potem szukano już tylko środka. Opinie nieprzychylne 

władzom, niezależnie od stopnia i barwy politycznej, skwapliwie łagodzono. (ankieta 39) 

z tą różnorodnością to trochę jak z samochodami Forda – mogą być każdego koloru, pod warunkiem, 

że są czarne:). Czytaj: niby piszemy zgodnie ze standardami, niby to tytułu lokalne – więc chodnik, 

autobus, sesja, ale i tak na końcu tytuł czy ujęcie tematu i tak jest w końcu „słuszne”, a słuszne to jest 

takie jak w Onecie czy GW. Wystarczy popatrzeć, jak były relacjonowane tzw. strajki kobiet, albo 

rzucić okiem na treści podczas kampanii wyborczych.   (ankieta 45) 

zakazów nie pamiętam, ale nie pamiętam też jakichś szczególnych zachęt do wychodzenia z jedynie 

słusznej bańki. I chyba wszystkim to pasowało. Przecież wiadomo, że jak PiS to łamanie demokracji, 

a jak Strajk Kobiet, to słuszny i oczywisty sprzeciw...  (ankieta 65) 



 21 

Jasno sformułowanych nacisków o czym pisać, o czym nie pisać nigdy nie było. Wiadomo jednak było, 

że nie należy zbyt dokładnie (gdy nie ma takiej potrzeby) zajmować się reklamodawcami (np. we 

Wrocławiu spółki związane z samorządem miasta Wrocławia, a w Poznaniu z firmami związanymi z 

Janem Kulczykiem, salonami samochodowymi). Jeśli chodzi o kierunek polityczny, to nie było 

nacisków z centrali, decydowały raczej sympatie szefostwa regionalnego. (ankieta 47) 

Manipulowano tytułami, przekazem, podpisami, akcentowano błahostki, odwracano hierarchie. 

Odniosłem wrażenie, że moja gazet ściga się z Onetem i GW na dokuczenie rządom prawicy. (ankieta 

51) 

Do czasu przejęcia gazety przez Verlagsgruppe Passau panowała znaczna wolność wyrażania opinii, 

ograniczona wyłącznie normami prawnymi i obyczajowymi. Gdy przyszli Niemcy, a potem, gdy 

wygrało PiS, rozpoczął się powolny, lecz coraz bardziej widoczny, a w ostatnich 3 latach osiągający 

przyśpieszenie kurs na lewo. Grupka komentatorów wyznaczających kurs redakcji (Zyzik, Mrukot, 

Rudnik oraz rysownik Cyczyło) kpiła z wszystkiego, co kojarzyło się z prawicą. Reszta zespołu musiała 

albo zamilknąć, albo się dostosować, co niektórzy zrobili z wielką chęcią. Po pozbyciu się z redakcji 

trzech publicystów kojarzonych na prawo, w NTO pozostał jedyny Tomasz Kapica, który 

reprezentował opcję umiarkowanie prawicowo-patriotyczną, lecz swoje niezwykle celne analizy 

społeczne czy polityczne mógł publikować jedynie na... swoim prywatnym profilu na FB (za darmo i 

jako prywatna osoba). Z czasem i to drażniło co bardziej nastroszonych politycznie dziennikarzy NTO, 

więc w obawi o pracę, zaprzestał tego i zaczął pisywać o sprawach komunalnych, ew. historycznych. 

(ankieta 52) 

Należy raczej mówić o braku pluralizmu. Obowiązywała bowiem zasada o PO piszemy zawsze dobrze 

lub udajemy, że jakiegoś posła z tej formacji krytykujemy, ale delikatnie, żeby nie zrobić mu krzywdy. 

A o PIS piszemy zawsze źle albo nie dopuszczamy przedstawicieli tej partii do głosu. Taka postawa 

ujawniała się szczególnie w komentarzach i felietonach. Pisało je „wypróbowane” grono osób, które 

doskonale wiedziało, gdzie stoją konfitury i jak należy pisać, żeby przypodobać się pracodawcy, i 

trzymać się linii wyznaczonej przez niego. Takich tekstów było mnóstwo. Pamiętam np. serial o 

Tadeuszu Jarmuziewiczu, niegdyś ministrze transportu i infrastruktury. Większość mieszkańców 

Opolszczyzny wie, że nie zrobił nic pozytywnego dla regionu. Natomiast w mojej gazecie był opisywany 

w samych superlatywach. Musiał odejść z ministerstwa, ale ten fakt bagatelizowano. Natomiast teksty 

pozytywne o nim miały mu pomóc w zwycięstwie na prezydenta Opola. Nic to nie dało, mieszkańcy 

Opola na niego nie zagłosowali. (ankieta 55) 



 22 

Była prezentowana jedna narracja. Antypolska i proeuropejska, zacierająca i bardzo często fałszująca 

wszelkie propaństwowe i patriotyczne oraz propolskie wydarzenia, które trafiała na łamy NTO. 

Najwyraźniej było to widać w trakcie rocznic historycznych; np 1 sierpnia rocznicy wybuchu 

Powstania Warszawskiego. Gdzie pojawiały sie tendencyjne teksty umniejszający niemieckie 

sprawstwo w ludobójstwie i rzezi Warszawy. Przytaczane były opinie niemieckich historyków, którzy 

twierdzili, że ilość ofiar po stronie polskiej jest przesadzona i w ogólnym rozrachunku żołnierzy 

niemieckich nie zginęło, tak dużo jak mówią o tym polskie źródła ankieta 53 

Przełożeni wykazują kompletną obojętność w kwestii prywatnej sytuacji pracownika. Nie obchodzi ich 

samotne macierzyństwo, ciężka choroba dziecka pracownika czy niepełnosprawność tegoż dziecka. I 

nie chodzi tu o to, by takie osoby traktować inaczej, łagodniej. Chodzi o to, by być bardziej elastycznym 

i pozwolić im wykonywać wszystkie zadania np. zdalnie bądź w odmiennych godzinach niż to robią 

pozostali.  (ankieta 68) 

 

Ryc.7. Odsetek respondentów oceniających niezależność mediów w Polska Press Grupa 

Kolejna ryc. nr.7 dotyczy niezależności mediów rozumianej jako zdolność do funkcjonowania na 

rynku mediów niezależnie od władzy politycznej, rządowej, gospodarczej i religijnej. Ankietowani 

odpowiadali na pytanie, jak oceniają jej poziom w gazecie będącej własnością Polska Press (lub 

związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś (pracowałaś)? Więcej niż połowa z nich 

(54%) odpowiedziała, że ocenia poziom niezależności jako problematyczny (31%), niski (14%) i 

bardzo niski (9%). Również w tym pytaniu udzielano obszernych wyjaśnień, skąd tak krytyczna ocena:  

Gazeta było dość jednoznacznie usytuowana politycznie i światopoglądowo, głównie poprzez 

bezpośrednie i osobiste relacje kierownictwa redakcji oraz podejmowane akcje i inicjatywy - z 



 23 

lokalnym układem władzy samorządowej (powiat i województwo) oraz państwowej (parlamentarzyści, 

ministrowie itp.)  To budowało sieć wzajemnych powiązań i zależności. Tworzyło to pewien 

jednoznaczny klimat polityczno-ideowy i budowało poczucie tkwienia w określonym, zdefiniowanym 

układzie. (ankieta 6) 

Niezależność była ograniczana na poziomie wydawcy/kierownictwa gazety. Głównie wiązało się to z 

wpływami władzy samorządowej na szczeblu miejskim, a jeszcze bardziej wojewódzkim (w obu 

przypadkach przekładało się to też na kwestie polityczne, bo władze samorządowe reprezentowały 

opcję antyrządową). Korzystanie z różnego rodzaju finansowania (sponsoringu, dotacji na 

przedsięwzięcia i reklam) wpływało na brak dociekliwości w stosunku do lokalnych władz 

samorządowych - brak kontroli i krytyki jej działań, ujawniania nieprawidłowości (ankieta 73)  

Kierownictwo mojej gazety, a potem kierownictwo Internetu nastawiały się na współprace 

komercyjną, co powodowało np. w małych miejscowościach, że ważniejsze było pozyskanie ogłoszeń 

z urzędu miasta/gminy, niż kontrola władz lokalnych. W Dzienniku Bałtyckim stworzono system oceny 

szefów oddziałów oparty na wyniku finansowym, a nie tylko np. atrakcyjności oferty i sprzedaży gazet. 

W oddziałach – otrzymanie sprostowania traktowano jako błąd gazety bez względu na treść. W centrali 

redakcji DB – nie było przyzwolenia na krytykę lubianych polityków albo dużych firm, które mogły być 

partnerami handlowymi. Efektem była papka informacyjna – zapowiedzi imprez i koncertów tak, 

kontrola władzy nie. (ankieta 10) 

Praktycznie żadna władza polityczna i samorządowa nie miała bezpośredniego wpływu na działania 

redakcji. Pozostawał oczywiście wpływ pośredni, na zasadzie wykorzystywania wpływów, "lobbingu", 

nacisków finansowych (reklama) itp. Typowy dla mediów na całym zachodnim świecie. (ankieta 21)  

Na wyborze „problematyczny” zaważyła przede wszystkim w 1997 roku głośna afery po tekstach w 

Dzienniku Bałtyckim oraz Życiu (z kropką) „Wakacje z agentem” sugerujących, że Aleksander 

Kwaśniewski goszcząc w ośrodku sportowym w Cetniewie spotykał się z rosyjskim agentem, 

Władimirem Ałganowem. Po interwencji niemieckiego właściciela i zamieszczeniu przez niego 

przeprosin na łamach gazety do dymisji podał się wiceprezes spółki Maciej Łopiński i redaktor 

naczelny Andrzej Liberadzki. Po tym zajściu A. Kwaśniewski nie skierował pozwu przeciwko gazecie. 

Skutkiem odejścia doświadczonego red. Liberadzkiego i mianowania na tę funkcję Krzysztofa Krupy 

była jakościowa zmiana pracy na gorsze. Osobną sprawą, często problematyczną, był styk redakcja-

reklamodawcy. Zdarzało się, że red. naczelny Krzysztof Krupa sugerował, żeby nie poruszać 

problematycznych tematów danej firmy, np. produkującej wodę mineralną NATA, ze względu na status 



 24 

w samorządzie regionalnym jej właściciela, Jana Zarębskiego, jego udział jako ogłoszeniodawcy w 

gazecie i towarzyskie konotacje. (ankieta 22) 

Redaktor naczelny miał swoich przyjaciół w mieście i jego instytucjach. To grono mogło liczyć na 

dobre materiały albo ciszę. Mówiło się, że jest w mieście „poukładany”. Niezależność była więc dość 

jednostronna i biegunowa. Stronił od konserwatyzmu i szeroko rozumianej prawicowości. (ankieta 34) 

W okresie mojej pracy w gazecie - w zakresie wykonywanych przeze mnie obowiązków - nie pamiętam, 

abym spotkał się z jakąkolwiek próbą wpływania na to, o czym piszę i z kim rozmawiam.  (ankieta 36) 

Było to trudne, bo członkowie zarządu i naczelni nie byli w stanie przez lata określić, co jest 

naruszeniem niezależności. Wobec powyższego ową niezależność traktowano instrumentalnie. Jeśli 

„nasi” łamali jej zasady, to była to korekta obywatelska, a jeśli „oni” ingerowali, to była „cenzura”. 

A i tak pisano, co wymyślono wcześniej… (ankieta 39) 

Nie spotkałem się w pracy z cenzurą polityczną czy religijną. Myślę, że jeżeli chodzi o tę kwestię, to 

można mówić o pluralizmie. Oczywiście można było odczuć sympatie polityczne przełożonych, ale było 

z tym różnie. Miałem naczelnego sympatyzującego z SLD, ale też przełożonego duchowo związanego 

z szeroko rozumianą prawicą. Uwaga zarządzających skupiona była przede wszystkim na stronie 

finansowej przedsięwzięcia wydawniczego. Bywały jednak sytuacje (w Poznaniu sprawa abp Paetza), 

kiedy ważniejszy był temat niż ewentualne konsekwencje (nawet reklamowe). „Gazeta Poznańska” 

równolegle z „Rzeczpospolitą” informowała o sprawie. (ankieta 47) 

Widoczne było uzależnienie i uwikłanie kierownictwa redakcji w rozmaite lokalne rozgrywki 

poltyczno-personalne, co związane było najczęściej z: a) sympatiami i antypatiami politycznymi b) 

ambicjami redaktora naczelnego c) chęcią uzyskania reklam lub tzw. projektów, których dobrze 

płatnymi „opiekunami” byli prezes i red. naczelny d) chęcią załatwienia pracy dla kogoś z rodziny 

którymś z opolskich urzędów, instytucji. (ankieta 51) 

Gazeta tracąc reklamy przez to, że stawał się coraz nudniejsza i sprzedała świetnie prosperującą 

drukarnię, musiała zdobywać pieniądze oferując samorządom i uczelniom swoje łamy na wkładki 

specjalne, dodatki, wywiady sponsorowane itd. Wikłała się przez to w różne układy personalno-

polityczne. Udawała, że nie dostrzega niektórych afer, problemów, zaniedbań. Słynne było 

przemilczenie skandalu obyczajowego marszałka z PO w obawie przed utratą grantów z UMWO. Co 

ciekawe, redaktor naczelny, budując dziś swą martyrologię w postach na FB i komentarzach w NTO, 

przywołuje tę historię i podkreśla, że jedną z jego zasług było doprowadzenie do dymisji marszałka. 



 25 

Tak, ale nie publikacjami na łamach, lecz intrygami z politykami na zasadzie: odejdź, bo opublikujemy, 

a nie opublikujemy jak odejdziesz, ale i zostawisz nam dodatki, które obiecałeś kupić. (ankieta 52) 

Brak obiektywizmu w przedstawianiu różnych wydarzeń. Gazeta wykonuje odpłatnie różne 

wkładki tematyczne na rzecz samorządów bądź placówek im podległych, co automatycznie 

wyklucza jakąkolwiek krytykę zleceniodawców. Czyli: zatrudnionych w samorządach ludzi, 

związanych z nimi polityków, czy podejmowanych przez nich decyzji. Np. od 5 lat marszałek, jego 

zastępcy czy inni pracownicy ani razu nie zostali prawie za nic skrytykowani. To samo dotyczy 

prezydenta miasta. A nazbierałoby się tego sporo. (ankieta 55) 

Uzależnienie od wpływów politycznych najjaskrawiej było widać we wszelkich grantach 

pozyskiwanych przez NTO z Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Miasta Opola. Wszelkiego rodzaju 

wkładkach do gazety i prenumeratach NTO, realizowanych przez urzędy gmin i jednostki podległe 

Marszałkowi Województwa: takich jak szpitale i ośrodki zdrowia. Publikacje te prezentowały przede 

wszystkim polityków głównie PO i PSL oraz Mniejszości Niemieckiej czyli Koalicji rządzącej 

województwem. Prezentowały w dobrym świetle pokazując ich osiągnięcia zaangażowanie i pracę. 

Gazeta nie podejmowała niewygodnych tematów dla koalicji rządzącej województwem np; sprzedaży 

sanatoriów w bardzo atrakcyjnych lokalizacjach za bezcen. WŚRÓD DZIENNIKARZY NTO 

OTWARTYM TEKSTEM KRĄŻYŁY OPINIE ŻE JESTEŚMY ORGANEM PARTYJNYM KOALICJI 

RZĄDZĄCEJ WOJEWÓDZTWEM I PREZYDENTA OPOLA ankieta 53 (pisownia oryg.) 

Politycy Platformy Obywatelskiej i SLD (obecnej Lewicy) wchodzili do naczelnego jak do siebie. To 

oni mieli pieniądze z samorządu miejskiego i wojewódzkiego, wydawali je na dodatki tematyczne, a w 

zamian otrzymywali albo biuletyn propagandowy na stronach redakcyjnych i gwarantowana retorykę 

natypisowską na każdej stronie – zarówno przed 2015 rokiem, jak i później, ze szczególnym nasileniem 

w okresach kryzysów politycznych i kampanii wyborczych. (ankieta 56) 

Gazeta często deklarowała w oficjalnych komentarzach, odezwach i przy okazji podniosłych 

okoliczności swoją niezależność i patrzenie władzy na ręce, ale w praktyce było różnie. Na grzechy 

PSL i Mniejszości Niemieckiej patrzono przez palce. Dostawało się PO i prawicy, często zasłużenie 

(nie jestem zwolenniczką obecnej ekipy), ale jednak dysproporcja była widoczna. Przy czym PO 

obrywało po rodzicielsku, a PiS, a zwłaszcza Solidarna Polska tak mocno, jakby były obcym agresorem 

godnym zniszczenia. To wychodziło też w osobistych komentarzach czołowych dziennikarzy i w ich 

opiniach na Facebooku, gdzie sobie używali i nie kryli poglądów. (ankieta 57) 



 26 

Prezentowane były na ogół opinie zgodne z linią Platformy Obywatelskiej. Jeśli pojawiały się jakieś 

inne, to zwykle występowały w mniejszości, tak aby „mainstream” miał głos dominujący. Dziennikarze 

o innych niż mainstreamowe poglądach albo starali się ukrywać swoje zapatrywania, albo byli 

marginalizowani. (ankieta 58) 

Po przejęciu wydawnictwa przez Polska Press zapanowała narracja poprawna politycznie zgodna z 

wytycznymi Niemiec i UE. (ankieta 61) 

Nie czułem, że reprezentuję niezależne medium. Wiele razy doświadczyłem braku odwagi ze strony 

moich szefów. Wystarczyło, że ktoś z urzędu miasta bądź innych władz tupną nogą, a kontrowersyjny 

temat nie był już kontynuowany. (ankieta 68) 

 

Ryc.8. Odsetek respondentów oceniających warunki pracy dziennikarzy w redakcjach Polska Press Grupa  

 

Ryc.8 przedstawia odpowiedzi na pytanie o pozycję zawodową dziennikarza w gazecie będącej 

własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracował (pracowała) 

biorąc pod uwagę warunki wykonywania pracy dziennikarskiej np. niezależność działania, swobodę 

wypowiedzi, swobodę doboru rozmówców i wyboru tematów itp. Dla większości pozycja ta była 

„problematyczna” (35%), zła (17%) i bardzo zła (7 %). Suma tych negatywnych ocen to więcej niż 

połowa (59%). Uzasadnienie tych ocen przedstawiano w obszernych opisach, poniżej prezentujemy 

najbardziej charakterystyczne odpowiedzi: 

W tej mierze także z roku na rok następował negatywny proces – od niemal całkowitej swobody na 

początku funkcjonowania redakcji w ramach PP, po niemal całkowitą kontrolę doboru tematów i 

rozmówców. Niezależność ograniczano była poprzez np. postępujący proces ścisłego planowania 



 27 

zagadnień podejmowanych na łamach i drobiazgowego ustalania, kto będzie wypowiadał się na 

łamach, czyje opinie będą uwzględniane, promowane. Działo się tak również poprzez głośne wyrażanie 

opinii przez kierownictwo w rodzaju: „to bez sensu, nie bierzemy tego, przecież tego nikt nie akceptuje, 

to oszołomy, trzeba znaleźć kogoś innego itp.)  (ankieta 6) 

W redakcji w Gdańsku – nie było przyzwolenia na krytykę lubianych polityków (lubianych przez 

prezesa lub naczelnego), albo dużych firm, które mogły być partnerami handlowymi. Efektem była 

papka informacyjna – zapowiedzi imprez i koncertów tak, kontrola władzy nie. 

Osobiście znam przypadek, gdy DB opublikował wartościowy tekst o wszczęciu śledztwa ws. 

nieruchomości na terenach postoczniowych, gdzie kierownictwo wydawnictwa samą publikację ostro 

krytykowało. Pamiętam też sposób zastraszenia redakcji DB po opisaniu wakacji Ałganowa i 

Kwaśniewskiego w Cetniewie.  

Więc wolność działania była, ale definiowana tak, aby nikomu, z żadnej strony się nie narażać. Do 

tego znaczące wpływy miały sympatie do środowiska PO. Przypomnijmy, że red. naczelnym DB był 

m.in. Tomasz Arabski, polityk PO. (ankieta 7) 

O jakiej niezależności można mówić w sytuacji, gdy nie można sobie pozwolić na zgłębienie żadnego 

tematu. Nie z powodu cenzury, ale braku czasu. Liczy się ilość. Teksty mogą być płytkie, ale ma być 

ich dużo. Ważniejsze od tekstów są ich tytuły, leady, no i oczywiście zdjęcia. (ankieta 62)  

Ta pozycja zmieniała się, niestety cały czas na gorsze. Kiedy przychodziłem do tej gazety (nie była ona 

jeszcze własnością kapitału zagranicznego), praca w niej dawała prestiż, niezłe zarobki itd. Później 

ten prestiż malał, a od zagranicznych właścicieli cały czas słyszeliśmy, domagając się podwyżek: 

„Dobrze to już było”. Warunki funkcjonowania dziennikarza w redakcji zależały od jego kręgosłupa. 

Ja na przykład nie pozwalałem sobie na to, aby naczelny dyktował mi pytania do wywiadu, a takie 

próby podejmował niedługo przed moim odejściem. Ale wiem, że niektórzy dziennikarze dawali sobie 

narzucać tematy, sposób ich realizacji itd., tłumacząc, że mają kredyty, że żona rodzi itd., a więc muszą 

podejmować takie tematy, dzięki którym mogą zarobić. To pewnie część odpowiedzi na pytanie, 

dlaczego tak wiele było materiałów sensacyjnych, „krwistych”, antyklerykalnych itd. (ankieta 30)  

Większość wydawców i dziennikarzy wolała nie wychylać się z kontrowersyjnymi tezami czy tematami. 

Pisano zachowawczo, nikomu się nie narażając. Zwłaszcza ówczesnej władzy. Naśladowano znacznie 

linie redakcyjne innych, większych mediów oraz mody polityczne. (ankieta 38) 

 



 28 

Po raz kolejny odnoszę się wyłącznie do własnych doświadczeń. Dziennikarz, któremu zależało na 

niezależności, a jednocześnie potrafił połączyć ją z rzetelnością nie miał problemu z funkcjonowaniem 

na zasadach pełnej swobody. (ankieta 42)  

Od 2015 jak zaznaczono wyżej, nastąpił przechył na lewo. Osoby prezentujące inne poglądy nie mogły 

ich prezentować na łamach, najodważniejsi robili to na swoich profilach na FB, z czasem i ego 

zaniechali, czując wokół siebie ostracyzm. (ankieta 51) 

Wszystko było pod kontrolą. Dziennikarz, który nie należał do układu, wiedział, że lepiej się nie 

wychylać, jeśli chce się tam dalej pracować. Opole, to nie Warszawa, gdzie jest dużo możliwości. O 

byłym wieloletnim, wybitnym dziennikarzu, który nadal współpracował z gazetą i krytycznie pisał m. 

in. o czarnych marszach w swoich felietonach, powiedziano: "co się z nim porobiło". Urządzono na 

niego nagonkę i zerwano współpracę. Było o tym głośno, bo został potem oczerniony na portalu 

wirtualne media. Nietrudno zauważyć, że na stronie internetowej gazety sterowano też komentarzami 

czytelników. Dziwnym trafem ukazywały się wyłącznie negatywne opinie na temat PiS, wyzwiska i 

paszkwile. A ponieważ zlikwidowano kilka lat temu dział łączności z czytelnikami, który istniał od 

początku gazety, wiele osób straciło możliwość wyrażenia własnej opinii, innej od powszechnie 

obowiązującej. (ankieta 55) 

Wiele razy zdarzało mi się usłyszeć, że proponowane przeze mnie tematy nie obchodzą naszych 

Czytelników, a w online w ogóle się „nie sprzedadzą”. Oczywiście były to opinie maksymalnie 

subiektywne, które miały sprawić, by nie dotykać niektórych zagadnień. (ankieta nr 69) 

 

Ryc.9. Odsetek respondentów oceniających pozycję zawodową w kontekście warunków socjalnych pracy dziennikarzy w 
redakcjach Polska Press Grupa   



 29 

Kolejne pytanie dotyczyło spraw socjalnych, a konkretnie pozycji zawodowej dziennikarza w gazecie 

będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś 

(pracowałaś) biorąc pod uwagę warunki socjalne pracy, czyli np. poziom wynagrodzenia, 

zabezpieczenia socjalne dla dziennikarzy np. ubezpieczenie zdrowotne, wysokość składki emerytalnej, 

dostęp do płatnych urlopów itd. To oceny są jednoznacznie negatywne, 57% ankietowanych uznało 

swoją sytuację za złą (33%) i bardzo złą (24%). Za „problematyczną” uważa ją 19% co daje sumę 76 

%.  Tylko 1% ankietowanych uznał tę sytuację za „bardzo dobrą”. Przy tym pytaniu uzasadnienia były 

wyjątkowo obszerne:  

Dla mnie to był trudny czas. Musiałam pracować w kilku miejscach, by się utrzymać. Nie było premii, 

nagród. A fundusz wierszowy systematycznie obcinany. Dziennikarze zaczęli masowo odchodzić. 

Polityka Polska Presse polegała na tym, by zabrać dziennikarzom etaty, były nawet próby zmuszania 

ich do zakładania własnych firm. Chodziło o maksymalne ograniczenia kosztów i wypracowania jak 

największego zysku dla Polska Presse. Był to klasyczny wyzysk. (ankieta 2) 

Warunki płacowe i socjalne systematycznie się pogarszały. Pensje nie były podwyższane ani 

waloryzowane, czyli realnie spadały. Malały kwoty honorariów oraz premii, nagród i wyróżnień. Były 

nawet systemowe obniżki płac poprzez zmiany umów o pracę. Po upływie dekady zorientowałem się, 

że zarabiam mniej niż przed 10 laty. Odpadały także systematycznie rozmaite bonusy i udogodnienia 

socjalne potrzebne w pracy dziennikarza, jak: codzienne pakiety gazet, bilety komunikacji publicznej, 

karty parkingowe, bilet PKP na okaziciela itp. (ankieta 6) 

Sytuacja różniła się w zależności od charakteru zatrudnienia. Osoby na etatach miały przewidziane 

prawem uprawnienia, ale ich dużym problemem były niskie płace, obniżane na przestrzeni lat. 

Dziennikarzy na etatach sukcesywnie zwalniano. Dziennikarze na umowach „śmieciowych”, o dzieło 

i zlecenie byli pozbawieni jakichkolwiek uprawnień socjalnych, byli eksploatowani ponad wszelkie 

normy bez dodatkowego wynagrodzenia. (ankieta 73) 

Wyceny w tygodnikach lokalnych były bardzo niskie i nie zmieniały się latami. Wokół oddziałów 

powstawały całe grupy dziennikarzy czy kandydatów na dziennikarzy, którzy zarabiali bardzo słabo. 

Dopiero po wielu latach sprofesjonalizowano działania redakcji, odcinając się od współpracowników. 

Cały czas od początku XXI wieku widoczna była tendencja ograniczania zatrudnienia, podszyta 

przekonaniem ścisłego kierownictwa, że na każde miejsce pracy i współpracy czeka 10 chętnych, co 

wprost mówiono. (ankieta 10) 

Była bardzo zła, zauważałem, że co miesiąc coraz mniej zarabiałem, pomimo nadal dużej aktywności 

zawodowej. Zaczęto obcinać tzw. wierszówki, czyli honoraria autorskie, które zawsze były 



 30 

najważniejszym filarem wynagrodzenia dziennikarza. Gdy ów składnik wynagrodzenia został mi 

obniżony o przeszło połowę, odszedłem z redakcji do innego wydawcy dziennika. (ankieta 16)  

Wielu dziennikarzy pracowało przez lata bez etatu, bez ubezpieczenia zdrowotnego, bez prawa do 

płatnego urlopu, wynagrodzenia były bardzo niskie, wyceny za materiały zmniejszane regularnie. Jeśli 

chodzi o kryteria dotyczące wykształcenia: żadnych nie było. Zatrudniano osoby bez wykształcenia 

dziennikarskiego, „z ulicy”. (ankieta 19) 

Palącym problemem było uśmieciowienie pracy. Część dziennikarzy pracowała na umowie 

wydawniczej, która była odmianą umowy o dzieło. Umowa ta nie zapewniała nawet ubezpieczenia 

zdrowotnego, o emerytalnym nawet nie mówiąc. Dziennikarze w różny sposób radzili sobie z tym 

problemem. Niektórzy byli ubezpieczani przez pracującego współmałżonka, a inni ubezpieczali się w 

KRUS, gdzie sami opłacali składki. Wynagrodzenie było tylko wypłatą wierszówki za napisane 

artykuły. Taka pensja była bardzo niska – czasami nie pozwalała nawet na przetrwanie miesiąca. 

Dziennikarze zatrudnieni na podstawie umowy wydawniczej pracowali de facto na pełny etat, w 

zakładzie pracy i pod kierownictwem. Niektórzy funkcjonowali w ten sposób nawet przez kilka lat (np. 

6 lat). (ankieta 27) 

Pracując w dziale informacji rokrocznie w okresie letnim mieliśmy wstrzymywane urlopy ponieważ 

byliśmy potrzebni W połowie sezonu urlopowego okazywało się, że jednak pożytku z nas nie będzie I 

wysyłano nas na urlop w październiku i listopadzie. Chodzi oczywiście o grupę, pozbawioną 

wpływowych opiekunów. (ankieta 29) 

Charakter umowy nie dawał pewności co do jej trwałości i pozwalał na trzymanie dziennikarza „w 

szachu”, wynagradzanie i premiowanie uzależnione od realizacji wizji szefa. Ankieta 37 

Niskie wyceny, nie uzależnione od jakości i wartości materiału powodowały „pogoń” dziennikarzy za 

mniej ambitnymi, a prostymi treściami (konferencje prasowe, opracowania newsletterów, oficjalne 

wydarzenia), które można było łatwo i szybko opracować, zastępując jakość – ilością. Pozwalało to 

na relatywnie wyższy zarobek, przy mniejszym nakładzie sił i w efekcie prowadziło do systematycznego 

odejścia od treści ważnych i ekskluzywnych na rzecz obniżania ogólnego poziomu i niemal kompletnej 

utraty konkurencyjności przez gazetę. (ankieta 42) 

Niskie zarobki uwłaczające godności dziennikarza, słabe zabezpieczenia socjalne, brak stażowego, 

brak nagród itp. Jednym słowem fatalna polityka finansowo - socjalna wobec dziennikarzy. (ankieta 

46) 



 31 

Plusem jest to, że regularnie płacili. Minusem, że tak mało. Socjale jakieś były – pamiętam jakieś bony 

na święta, ubezpieczenia, ale w sumie to wstyd tak beznadziejnie zarabiać będąc dziennikarzem.   

(ankieta 65) 

Obniżono wierszówki z miesiąca na miesiąc o połowę – bez możliwości negocjacji. Wyjaśnienie red. 

nacz w indywidualnej rozmowie sprowadzało się zachęty, że jeśli to nie odpowiada, należy znaleźć 

sobie inną pracę. (ankieta 49) 

Wiele osób na umowach zleceniach, dużo zwolnień, reszta na niepełnych etatach. Wyjazdy w teren za 

własne pieniądze, własnymi środkami lokomocji, co nie było rekompensowane, więc odbiło się na 

jakości materiałów, zbieranych prawie w 100 procentach na telefon. Samochody służbowe tylko dla 

prezesa i red. nacz. (ankieta 51) 

Wycena tekstów tzw. wierszówka była coraz niższa: z miesiąca na miesiąc. Człowiek myślał: 

"następnym razem bardziej się postaram, napiszę więcej tekstów". A potem przychodziło 

rozczarowanie, bo nic to nie dawało. Wierszówka leciała w dół, efekt był ten sam. Nadzieją dla 

większości dziennikarzy były nagrody, ale dostawali wysokie tylko wybrańcy, jedni i ci sami: po 500, 

a nawet tysiąc zł. Natomiast pozostali, jeśli w ogóle się załapali - po 100, 150 zł. Brak było jawnego 

systemu wynagradzania. Strach było też zachorować. Bowiem dłuższy pobyt na L-4 z poważnej 

przyczyny kończył się katastrofą finansową. Zniknęły nagrody jubileuszowe. A kwoty w ramach tzw. 

wczasów pod gruszą, czy z okazji świąt były żenujące niskie. Sprawy socjalne kierownictwa nie 

interesowały. (ankieta 55) 

Od 1994 r do 2001 r byłem etatowym fotoreporterem w NTO. Po 2001 zmuszono mnie do pracy na 

samozatrudnieniu jako outsourcingowa firma. Z dnia na dzień na coraz gorszych warunkach. Koszt 

prowadzenia firmy rósł (ZUS i podatki) a NTO coraz mniej płaciło za publikacje. Z chwilą pojawienia 

się niemieckich właścicieli wierszówka spada w zastraszającym tempie. Mamiono mnie podwyżkami, 

które nigdy nie nastąpiły. Miałem co drugi dzień dyżury całodobowe, gdyby coś się stało jechałem i 

robiłem relacje, rano w nocy bez różnicy w wynagrodzeniu. Praktycznie byłem dyspozycyjny ciągle 

bez ram czasowych. W dni, w które nie pełniłem dyżurów, realizowałem reportaże wożąc dziennikarzy 

na materiały prasowe. Byłem Fotoreporterem operatorem kamery i kierowcą. Robiłem zdjęcia i 

relacje filmowe. Do pracy zobowiązany byłem do użycia prywatnego samochodu i sprzętu 

fotograficznego i filmowego najwyższej jakości. Za amortyzację, którego firma początkowo płaciła, 

ale gdy Niemcy przejęli wydawnictwo zlikwidowano zwrot amortyzacji sprzętu i samochodu. 

Doszedłem do ściany opłacalności. Odchodziłem w bardzo złej atmosferze z poczuciem rozgoryczenia, 

wykorzystany i oszukany z długami zusowskimi i zaległościami podatkowymi, które ciągną się do dziś. 



 32 

A pikanterii niech doda fakt, że byłem wielokrotnie nagradzany na największych konkursach 

fotograficznych w kraju i za granicą. Czym gazeta skrzętnie chwaliła się za każdym razem 

podkreślając, że pracuje dla niej wybitny fotoreporter. Po jednej z takich nagród w konkursie Grand 

Press Photo zostałem praktycznie wyrzucony z gazety. Zostały mi zaproponowane tak niekorzystne 

warunki współpracy, że nie zarobiłbym nawet na ZUS. (ankieta 53) 

W okresie przed przejęciem wydawnictwa przez Polska Press, mieliśmy dobre wynagrodzenie, jednak 

duża część dziennikarzy była zatrudniona przez dłuższy czas na umowę zlecenie. Po przejęciu 

wydawnictwa przez PP wielu dziennikarzom obniżono płace.  Przez cały czas mojej pracy był problem 

z wykorzystaniem urlopów. Do pracy przyjmowano też osoby bez wyższego wykształcenia. (ankieta 61) 

Polska Press dbała, by wszystko odbywało się zgodnie z literą prawa. Urlopy były udzielane, czas 

pracy ewidencjonowany, składki na ubezpieczenie społeczne odprowadzane na czas. Problem polegał 

jednak na wysokości zarobków, które są żenująco niskie (moje comiesięczne przelewy na konto z tytułu 

umowy o pracę to nieco ponad 2,3 tys. zł). Redakcja „Nowości” na starówce w Toruniu mieściła się 

w zabytkowej, nieremontowanej kamienicy. Kiedy lało na najwyższym piętrze trzeba było ustawiać 

miski, bo przeciekał dach. (ankieta 68) 

 

Ryc.10. Ocena dotycząca strategii redakcyjnej Polska Press Grupa (rozumiana jako wyraziste stanowisko w sprawach 
politycznych, społecznych gospodarczych, historycznych czy religijnych.)  



 33 

 

Ryc.11. Ocena dotycząca realizacji strategii redakcyjnej Polska Press Grupa (rozumiana jako wyraziste stanowisko w 
sprawach politycznych, społecznych gospodarczych, historycznych czy religijnych.)  

 

Kolejne pytanie dotyczyło strategii gazety i brzmiało: Czy gazeta będąca własnością Polska Press (lub 

związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś (pracowałaś) miała własną strategię 

redakcyjną rozumianą jako wyraziste stanowisko w sprawach politycznych, społecznych 

gospodarczych, historycznych czy religijnych?  Na to pytanie twierdząco odpowiedziało ponad 50 % 

respondentów, a 20% przyznało, że nie wie. Charakterystyczna odpowiedź: To odbywało się poprzez 

formułowanie potrzeb, pomysłów i wizji redakcji, promowanie określonych akcji, idei, inicjatyw, 

plebiscytów itp. Również poprzez personalne kontakty kierownictwa i redaktorów z określonymi 

osobami, środowiskami, instytucjami, urzędami itp. (ankieta 6) 

Ci którzy potwierdzili istnienie strategii redakcji, potwierdzili jednocześnie, że od dziennikarzy 

wymagano jej realizacji. Ilustruje to ryc. nr 11.  

 

 



 34 

 

Ryc.12. Ocena dotycząca realizacji strategii redakcyjnej Polska Press Grupa (rozumiana jako reprezentowanie interesów 
kraju, (z którego pochodzi właściciel) lub w którym jej właściciel opłaca podatki)   

 

  

Ryc.13. Ocena dotycząca realizacji strategii redakcyjnej Polska Press Grupa (rozumiana jako reprezentowanie interesów 
kraju, (z którego pochodzi właściciel) lub w którym jej właściciel opłaca podatki) respondenci którzy w punkcie 12 
odpowiedzieli ”tak”  

 

Pytanie o to, czy redakcja gazety będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, 

w której w niej pracowałeś (pracowałaś) reprezentowała interesy kraju, w którym jej właściciel opłaca 

podatki sprawiło ankietowanym najwięcej trudności. Ponad połowa odpowiedziała na nie „nie wiem”. 

Co charakterystyczne, ci którzy odpowiedzieli na to pytanie „tak” w większości w uzasadnieniu 

wskazywali, iż są tym krajem raczej Niemcy niż Polska. Przykładowe uzasadnienia:   

Nie wiem, czy Polskapress płaci jakieś podatki jeszcze w Niemczech. Jeśli tak, to – tak, NTO 

reprezentowała niemiecki interes w PL. (ankieta 52) 



 35 

Trudne pytanie. Kiedy przychodziłem do tej gazety, interes kraju był dość dobrze zdefiniowany. Z 

biegiem lat, a już w ostatnich latach mojej pracy na pewno, kierownictwo redakcji nie miało aż tak 

szerokich horyzontów myślenia, by umieć określić, na czym polega interes kraju – w rozumieniu Polski, 

a nie kraju właściciela. Wydaje mi się, ze było to poza percepcją kierownictwa. (ankieta 30) 

W pytaniu nr 12 poprosiliśmy o wskazanie, w jaki sposób to realizowano? (pytanie dotyczyło osób, 

które na poprzednie pytanie odpowiedziały „TAK”). Najwięcej osob udzieliło odpowiedzi „poprzez 

premiowanie finansowe tekstów odpowiadających poglądom redakcji () i poprzez jednoznaczne 

formułowanie poleceń redakcyjnych wyrażanych ustnie. Poniżej przykładowe odpowiedzi dodatkowe:  

Poprzez kreowanie przekazu, że kapitał nie ma narodowości. I wskazywanie, że plan repolonizacji 

mediów to zagrożenia dla wolności słowa. (ankieta 65) 

Odkąd przejął nas niemiecki właściciel, zaczęła obowiązywać zasada, że do centrali musi wpływać jak 

najwięcej pieniędzy. Więcej niż na początku tego wymagał, niż wynosił wyznaczony haracz. Aby się 

przypodobać. Pracownicy szybko odczuli to na własnej skórze, bo z czasem zaczęły maleć wpływy ze 

sprzedaży gazet i z reklam. A wyśrubowany haracz obowiązywał. Zaczęto więc za wszelką cenę szukać 

oszczędności: jeszcze mocniej obniżono wierszówki, zaczęły się zwolnienia, zredukowano nawet 

sprzątaczki do minimum. Zaniechano konserwacji klimatyzacji, ani razu nie wyczyszczono wykładzin, 

a jak zepsuł się dozownik na mydło w łazience, to nowego już nie kupiono. Aż w końcu już nie było na 

czym oszczędzać. (ankieta 55) 

Nie było to jaskrawiej narzucane odgórnie, bardziej w formie złośliwości, że ktoś jest zaściankowy, że 

musimy pamiętać, że Polska jest członkiem UE etc.... Po przejęciu wydawnictwa przez PP. Redakcja 

opowiadała się zdecydowanie po stronie tzw. poprawności politycznej. Pozytywnie oceniano każde 

wystąpienia antyrządowe takie jak marsze KOD-u, krytykowano władze za uczestnictwo w Marszu 

Niepodległości, który określany był, jak marsz faszystów. Było ta bardzo widoczne w komentarzach i 

felietonach, ale również z kontekstu artykułu, tytułu, wyraźnie redakcja opowiadała się po jednej 

stronie. (ankieta 61) 



 36 

 

Ryc.14. Odsetek respondentów oceniających zasadę wolności słowa pracy dziennikarzy w redakcjach Polska Press 
Grupa.  (rozumianej jako prawo do wyrażania swoich poglądów, a w sytuacji konfliktowej oznaczającej także prawo do 
odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy dziennikarz nie zgadza się z poglądami wyrażanymi przez 
przełożonego) 

 

Ryc.nr.14. dotyczy stopnia, w jakim w gazecie będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią 

firm) w czasie, w której pracował w niej ankietowany była realizowana zasada wolności słowa 

rozumiana jako prawo do wyrażania swoich poglądów, a w sytuacji konfliktowej oznaczającej także 

prawo do odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy dziennikarz nie zgadza się z poglądami 

wyrażanymi przez przełożonego? Zdaniem ankietowanych zasada wolności słowa realizowana była 

„problematycznie” (29%), „źle” (22%) i „bardzo źle” (5%) co daje w sumie liczbę 56 %.  

Odpowiedzi te uzasadniano bardzo obszernie:  

Zauważalna była niewłaściwa ingerencja gazety w sprawy społeczne regionu. Lansowano jedna grupę 

społeczną: Kaszubów, pozostałych traktując trochę po macoszemu. Jednocześnie, próbowano zamykać 

usta tym politykom, którzy wyrażali swe opinie na temat tego, co dzieje się w województwie, wyrażali 

opinie odmienne od opinii popieranych przez gazetę niemiecką. Można odnieść wrażenie, że odbywała 

się inwigilacja takich osób – pełniących ważne funkcje publiczne; także inwigilacja ich rodzin. Można 

odnieść wrażenie, że przynajmniej jeden taki przypadek miał miejsce. (ankieta 20)  

Nie przypominam sobie tekstu czy komentarza na naszych łamach, który wskazywałby, że przesłanie o 

kapitale, który nie ma narodowości, jest oparte na problematycznych przesłankach. Nie pamiętam 

tekstu, w którym redakcja pochyliła się nad konsekwencjami niepolskiego monopolu sprawowanego 

nad lokalnymi i regionalnymi mediami w Polsce; treść listów otwartych i stanowisk, które po przejęciu 

PP przez Orlen zajęło albo kierownictwo PP (red. nacz. Paweł Fąfara), albo szefowie niektórych 

redakcji PP, przy analizie a rebour, mówią same za siebie. (ankieta 65) 



 37 

Na łamach gazety bardzo często przewijała się tematyka niemiecka. Artykuły o Mniejszości 

Niemieckiej pojawiały się regularnie. Cały serial poświęcono Helmutowi Kohlowi, trzy osoby z gazety 

odwiedziły nawet byłego kanclerza w jego domu i potem to relacjonowały. Gazeta relacjonowała też 

kolejne rocznice z okazji powstania niemieckiego konsulatu w Opolu i odbywające się tam imprezy. 

Kilka miesięcy temu w gazecie z wielką estymą dziennikarz relacjonował powstawanie nowego Lidla 

w Opolu (w miejsce wcześniej zburzonego). W kolejnych odcinkach wyliczał, jaką będzie miał 

powierzchnię itd. itd. Był to niemal raport z budowy, a potem z otwarcia. Dlaczego o tym piszę? Bo 

zauważyli to również czytelnicy, którzy na forum internetowym pisali, jak to gazeta wychwala 

niemiecki sklep. A ostatnio na czołówce, tak, na czołówce na stronie internetowej pojawiła się 

informacja o... outlecie Lidla. Kiedyś takie teksty i reklamy, w miejscu przeznaczonym na teksty 

dziennikarskie, były nie do pomyślenia. (ankieta 55) 

Systematyczne rezygnowanie z informacji o lokalnych wydarzeniach kulturalnych (chodzi o kulturę 

wysoką), lekceważący stosunek do polskiej polityki historycznej, oparty głównie na niemieckim 

punkcie widzenia, liczne komentarze i felietony np. redaktora naczelnego, w których wypowiadał się 

pogardliwie np. o katolikach czy osobach o poglądach konserwatywnych, z dumą przedstawiając się 

jako „lewak”. (ankieta 58) 

Gazeta zdecydowanie zmieniła narrację na antypolską. Prawica zawsze była przedstawiana jako 

zaściankowa, nietolerancyjna, homofobiczna, faszystowska, Kościół jako siedlisko pedofilii, a 

opozycja była ukazywana w pozytywnym świetle. Wywiady przeprowadzano ze specjalistami, którzy 

mieli jasno określony światopogląd i liberalno-lewicowe poglądy. Gazeta straciła swój polski, 

regionalny charakter.  Nawet życzenia na święta Bożego Narodzenia czy Wielkanoc zmieniły swój 

charakter, gdyż grafika w ogóle nie przypominała o charakterze tych świąt, co oburzało czytelników. 

(ankieta 61) 

Ograniczanie tej swobody odbywało się dość nieformalnie, ale skutecznie. Głównie poprzez 

wytwarzanie wyraźnie odczuwalnej presji - w postaci opinii formułowanych podczas kolegiów 

redakcyjnych, uwag rzucanych nawet niby mimochodem, głośne wyrażanie ocen, formułowanie 

pochwał i przygan czy nawet dowcipów lub ironii lub szyderstw pod adresem określonych osób, grup, 

formacji, środowisk. Podczas dyskusji dochodziło da „zakrzykiwania” niektórych opinii, 

wykazywania, że to postawy i poglądy mniejszościowe, nieuznawane przez większość, dziwne, 

śmieszne, głupie, skrajne itp. Panował pewien niepisany wzorzec postaw, poglądów, wartości. (ankieta 

6) 



 38 

Chodzi o naciski w sprawach związanych z kampaniami wyborczymi; było nastawienie na lansowanie 

Platformy Obywatelskiej. (dziennikarz z Gdańska, ankieta 20) 

 

Ryc.15. Odsetek respondentów oceniających jakość infrastruktury technicznej pracy dziennikarzy w redakcjach Polska 
Press Grupa. (rozumianej jako dostęp do komputerów i Internetu, dostęp do informacji agencyjnych, dostęp do archiwum 
redakcyjnego i zewnętrznego, dostępność zakupów „medialnych” np. smartfonów, telewizorów, prasy itd.) 

 

Pytanie 14 dotyczyło jakości infrastruktury technicznej, w jakiej pracował ankietowany. To m.in.  

pytanie o dostęp do komputerów i Internetu, dostęp do informacji agencyjnych, dostęp do archiwum 

redakcyjnego i zewnętrznego, dostępność zakupów „medialnych” np. smartfonów itd.? Generalnie te 

odpowiedzi są pozytywne, ponad 40% badanych stwierdziło, iż ocenia infrastrukturę techniczną w 

redakcji „bardzo dobrze”, „dobrze” lub „częściowo dobrze”. Ocen negatywnych jest zdecydowanie 

mniej - „źle” (22%) i „bardzo źle” (5%) to nie jest nawet 1/3 ankietowanych. Poniżej przykładowe 

odpowiedzi:  

Na pewnym etapie zrezygnowano np. z zakupu serwisu Polskiej Agencji Prasowej, co miało wynikać z 

oszczędności, ale było krokiem wręcz absurdalnym, gdy idzie o potrzeby i warunki pracy dziennikarza 

w gazecie codziennej. Radykalnie zmniejszono również codzienne pakiety prasy dla dziennikarzy, w 

końcu przeciętny dziennikarz otrzymywał już tylko wydanie papierowe macierzystego dziennika. A w 

skrajnych wypadkach nawet z tym był kłopot, gdy np. chciał dostać dwa egzemplarze lub wydanie 

terenowe.   Zrezygnowano także z usług znajdującej się nawet w tym samym budynku firmy prasowo-

dokumentacyjnej, czyli dawniej tzw. biura wycinków prasowych (ankieta 15) 

Wyposażenie w sprzęt było na poziomie akceptowalnym. Ale widoczne były też ograniczenia, np. w 

dostępie do programów komputerowych, serwisów itp. (ankieta 38) 

 



 39 

Bardzo niski limit połączeń bezpłatnych komórkowych 30 zł. Za nadprogramowe trzeba 

było płacić z prywatnych środków. Wieczne problemy z rozliczeniami wyjazdów służbowych i 

delegacji. Uciekanie przez Red. Nacz. od prawidłowych rozliczeń zgodnych z ministerialnym 

rozporządzeniem Łamanie prawa pracy odnośnie dni wolnych od pracy świąt. (ankieta 54) 

Większość dziennikarzy nigdy smartfona nie dostała. Miało je tylko kierownictwo i kilka ulubionych 

osób. Kiedyś telefony komórkowe wymieniano nam co 2-3 lata, a potem zaprzestano. O służbowych 

laptopach mogliśmy zapomnieć. Zaprzestano całkowitej prenumeraty gazet dla dziennikarzy. Czasem, 

gdy prezes przeczytał wyborczą lub Rzeczpospolitą, które miał za darmo, zostawiał ją na portierni. 

Można je było przeglądać na miejscu. Zrezygnowano z pracownika archiwum, które pozostało 

"martwym" pomieszczeniem. Trudno było samemu coś tam odnaleźć, poza tym nikt już nie 

archiwizował gazet czy zdjęć. Z oszczędności zlikwidowano też etat korektora. (ankieta 55) 

Kwestia dostępu do archiwum fotograficznego wołała o pomstę do nieba. Papierowe archiwum trafiło 

pod klucz samego prezesa z niewiadomych przyczyn A cyfrowe archiwa były zaśmiecone z błędami co 

sprawiało liczne problemy np z ustaleniem autorstwa fotoreportera i z czym wiązały się 

wynagrodzenia. Powszechną praktyką mającą na celu niepłacenie honorariów za zdjęcia jest 

podpisywanie zdjęć zwrotem "foto archiwum" (ankieta 56) 

Poza dostępem do komputera, Internetu i telefonu, wyposażenie dziennikarza zależało od jego własnej 

inwencji. Redakcja nie inwestowała w nowoczesny sprzęt taki jak dyktafony czy aparaty fotograficzne, 

wyjazdy na reportaże odbywały się w zasadzie za pieniądze dziennikarza. (ankieta 58) 

Warto w tym miejscu dla uzupełnienia przytoczyć także swobodne odpowiedzi dziennikarzy, którzy 

w przedostatnim pytaniu ankiety zostali poproszeni o opis trzech istotne z ich punktu widzenia 

wydarzeń z Życia gazety będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w 

której w niej pracowałeś (pracowałaś). Pytaliśmy o wydarzenia, jakie wg dziennikarza trafnie 

charakteryzują to, co działo się w redakcji, to co go bulwersowało lub co wydało mu się największą 

zaletą w tej pracy itp. Odpowiedzi pokazują co najmniej problematyczną sytuację dziennikarzy w tym 

wydawnictwie, udzielano ich chętnie i obszernie:   

Ta ukochana praca w czasie, gdy gazeta została sprzedana, była dla największym koszmarem w moi 

życiu. Miałam myśli samobójcze, rozpoczęłam leczenie u psychiatry i psychologa, które trwa do tej 

pory. Straciłam zdrowie i radość życia. Byłam szykanowana, poniżana. mobbingowana przez 

Jarosława Piotrowskiego, najemnika Polska Presse, który bez powodu chciał mnie zwolnić mnie z 

pracy. Odeszłam sama. Praca była bardzo nerwowa, skłócano dziennikarzy, doprowadzano do 



 40 

otwartych konfrontacji, panował alkoholizm. Nie obowiązywały zasady bhp, nie działało prawo pracy. 

Była kompletna samowolka. Ludzie pracowali bez wymaganych przerw dobowych. Zrobiły się kliki 

oddane Polska Presse, pozostali byli traktowani jak bydło. (ankieta 2) 

Całkowite wręcz unicestwienie indywidualnego, odrębnego charakteru gazety poprzez włączenie jej 

do ujednoliconego (także pod względem makiety) systemu prasy regionalnej. Dziennik z 

samodzielnego bytu (także w sensie intelektualno-opiniotwórczym) przeistoczył się w część dużej, 

ujednoliconej organizacji. Stracił przez to swój bardzo regionalny charakter, który wcześniej był wręcz 

wyróżnikiem, a nawet elementem strategii promocyjnej. Dodanie do tytułu gazety (do jej tradycyjnej 

winiety) elementu „Polska. The Times” powszechnie zostało odebrane jako utrata niezależności, 

odrębności, regionalnego charakteru dziennika (ankieta 6) 

Od wyborów samorządowych w 2018 roku, gdy wygrała PO, poproszono mnie, bym złagodziła sposób 

pisania i nie atakowała polityków PO, gdyż nie podejmą z nami współpracy.  Po trwających przez 

ponad 2 miesiące negocjacjach, powiat i miasto postawiły taki warunek wydawnictwu Polska Press, 

że będą kontynuowały współpracę, jeśli zostanie zmieniony dziennikarz. Przez kolejny miesiąc od 

otrzymania 3 miesięcznego wypowiedzenia mogłam jedynie przygotowywać relacje z imprez, a 

następnie oświadczono mi, że nie mam obowiązku świadczenia pracy do końca okresu wypowiedzenia. 

(ankieta 61) 

„Wakacje z agentem” 1997 r. - interwencja właściciela po tej publikacji, odejście osób 

odpowiedzialnych (naczelny DB) ustawiło całą firmę w skali kraju. Nie trzeba było robić kolejnych 

takich akcji. Przedstawiciel właściciela mówiący, że przeprasza Kwaśniewskiego na „wszystkie 

możliwe sposoby” to było coś, co w firmie zapamiętano na zawsze. Nie chcę mówić, że ludzi wprost 

zastraszono, ale z całą pewnością zostało to zapamiętane. Odpowiadałem m.in. za rozwój oddziałów 

regionalnych. I widziałem ogromny potencjał, wiele osób, dobrych dziennikarzy. Widziałem też jak 

redukowano liczbę zatrudnionych, jak pogarszała się sytuacja pracowników. I na plus. Polskapresse 

dobrze „weszła w Internet”. I ogłoszeniowo i technologicznie i informacyjnie. Zbudowaliśmy, w tym 

ja, świetne platformy do „walki” w Internecie. To było fascynujące. (ankieta 10) 

Za negatywne należy uznać też podejście tego nowego, po Francuzach, właściciela gazety, który od 

pewnego momentu wyraźnie ograniczał jakościowe aspiracje redakcji. Inwestowanie w technologie 

kontynuował, natomiast inwestowanie w ludzi zaczęło dość szybko podlegać ograniczeniom. Niemcy 

uznali też, że nie ma potrzeby istnienia gazet opiniotwórczych poza Warszawą, nawet tych 

wychodzących w Gdańsku, Krakowie czy na Śląsku… Uznali tak zresztą wbrew praktyce w ich 

własnym kraju. Od pewnego momentu było to także zgodne z ich zasadą: maksimum kasy (lepsi 



 41 

dziennikarze są przecież drożsi), przy minimum kłopotów (opiniotwórczość to zawsze polityczne 

ryzyko). Dziś (oczywiście nie bez związku z nadejściem świata Internetu) gazety Polskapresse to cień 

dawnego potencjału z lat 90. czy początku 2000. Błędy i prymitywny utylitaryzm niemieckiego 

wydawcy tylko przyspieszył ten proces. W okresie, kiedy tam pracowałem, nie było jednak jeszcze tak 

źle. Obok głównego grzbietu gazety wydawaliśmy ok. 10 dodatków tematycznych, które zresztą 

ściągały sporo pieniędzy z reklam. Ukazywały się też dodatki okazjonalne, a jeden z nich – na obchody 

1000-lecia Gdańska - zrobił wręcz furorę. Wydawaliśmy kilka mutacji regionalnych oraz ok. 10 

lokalnych tygodników.  W gazecie były reportaże i ciekawa publicystyka, żyjące jeszcze wtedy 

dziennikarstwo dochodzeniowe i u nas odnosiło sukcesy. Weekendowe wydanie gazety sprzedawało 

ok. 150 tys. egz. (ankieta 23) 

Grupa naprawdę ciężko pracujących osób przede wszystkim starających się o pozyskiwanie 

atrakcyjnych materiałów dostawało grosze Ani ja ani wielu z tej grupy nie kłóciło się. Część nie 

potrafiła. A zresztą kojarzyła nam się z formą żebractwa. Pisaliśmy do innych gazet. W moim 

przypadku m.in. Jazz Forum, Polityka. Nieznany Świat, Wróżka, Egzorcysta, Tylko Rock, Agora i 

internetowa agencja prasowa, No a skoro grupa ludzi bez pokrewieństwa i układów z kierownictwem 

gazety nie dość, że zarabia grosze to z ustawy ma wykonywać polecenia w zdecydowanej większości 

ignorantów, którzy nie powinni skończyć szkoły podstawowej to nietrudno się domyślić, że miłości 

między nami nie było. Byli ignorowani, co rzecz jasna...No i błyskawicznie wypłakiwali się gdzie 

trzeba.... A my prawdziwe kłopoty mieliśmy z jeszcze jedną sprawą. Zmieniano nasze teksty po to tylko, 

żeby zmieniać. Bardzo często były to teksty autoryzowane. Po zmianach wychodziły z tego totalne 

bzdury Na nasze skargi naczelny ani jego zastępca nie reagowali. Oddałam materiał z policyjnym 

psychologiem Kolega chcąc opublikować swój materiał mój drastycznie skrócił. Z trzech stron została 

połowa. Psycholog wysłał skargę do gazety z zaznaczeniem, że nigdy więcej nie chce ze mną 

rozmawiać. A ja zostałam z oryginałem, który oddałam do druku i poczuciem, że jednak zawiodłam 

swojego rozmówcę. (ankieta 29) 

Zaletą pracy w gazecie był fachowy zespół redakcyjny, od którego wiele się nauczyłem. Zaletą była 

możliwość poruszania na łamach tematów, które nie były związane z wykonywaniem moich 

codziennych obowiązków redakcyjnych. Zaletą było stawianie wysokich oczekiwań co do jakości 

przygotowywanych materiałów. (ankieta 36) 

Prozaiczny wypadek przy pracy (potwierdzony przez komisję ZUS i ubezpieczyciela), kontuzja, 

operacja i bardzo trudna rehabilitacja. Nie przedłużenie czasowej umowy nawet bez rozmowy typu, 

wiesz, przykro nam, ale rozumiesz. Taki elementarny brak przyzwoitości.  (ankieta 37)  



 42 

Systematyczne odchodzenie od lokalności magazynu weekendowego. Kiedy w 2004 r. zacząłem pracę 

w redakcji, Magazyn obfitował w treści stricte lokalne, tworzone przez miejscowych dziennikarzy, w 

tematyce ważnej dla mieszkańców. Po kilku latach „punkt ciężkości” przeniesiono do innego oddziału 

gazety i postawiono na treści regionalne, wzbogacone ogólnopolskimi. W ostatnich latach Magazyn 

przekształcono w hybrydę treści krajowych oraz ciekawostek z poszczególnych regionów, 

ujednolicając go dla wszystkich gazet grupy. W efekcie zabrakło w nim miejsca na treści ważne 

lokalnie, które potrzebowały szerszych łamów. Zastąpiły je tematy „uniwersalne”, które sprowadzały 

się do nijakich; Systematyczna tabloidyzacja – z biegiem lat słowo pisane było stopniowo wypierane 

przez fotografie, które z uzupełnienia i ilustracji treści, stały się samodzielnym i najważniejszym 

contentem gazety;  Wspomniane wyżej niskie wyceny, połączone z „wygodnictwem” i coraz niższym 

poziomem dziennikarzy oraz brakiem oczekiwań przełożonych w kwestii ekskluzywności i jakości 

poruszanych tematów sprawiły, że z biegiem lat coraz więcej treści w gazecie stanowiły relacje z 

konferencji, briefingów, oficjalnych wydarzeń lub wręcz opracowania oficjalnych informacji, 

rozsyłanych przez rzeczników prasowych. Gazeta lokalna stała się połączeniem kroniki z biuletynem 

samorządowym; Prewencyjne próby interwencji lokalnych polityków/notabli w kierownictwie gazety 

jeszcze na etapie przygotowywania artykułów na „niewygodne” tematy. (ankieta 42) 

Największą zaletą tej pracy było to, że była. W takim miejscu Polski dziennikarz nie ma za dużego 

wyboru. Bulwersowało mnie to, że w pewnym momencie promocja i reklama stała się ważniejsza od 

redakcji. Przy okazji każdych wyborów wkurzała mnie hipokryzja kierownictwa redakcji – nagle byle 

konferencja prasowa, w sumie o niczym, jeśli tylko szło o interes pewnej partii (rządzącej w regionie), 

stawała się koniecznym uwypuklenia wydarzeniem. Jakoś odwrotnie to nie działało. (ankieta 65) 

Zebranie z nowym redaktorem naczelnym, prezentujące ogromne – bliżej nieokreślone możliwości 

pracowników i – idący dwa dni później za tym przelew na konto z obniżoną o połowę wierszówką (bez 

żadnego uprzedzenia). Brak płaszczyzny rozmowy – na próbę wyjaśnienia sytuacji redaktor naczelny 

odpowiada: można tu nie pracować; Podziękowanie za współpracę współpracownikowi, który 

pracował dla tytułu piąty rok – bez uprzedzenia, z dnia na dzień. Komunikatem: „od jutra nie 

pracujesz” – bez głębszego uzasadnienia. (ankieta 49) 

Bulwersowało mnie małe zainteresowanie redaktora naczelnego pracą dziennikarzy (czasem z większą 

uwagą układał pasjansa w komputerze niż rozmawiał z szeregowym podwładnym).  Przykrym 

wspomnieniem jest rozmowa z przedstawicielem Neue Passauer Presse (ówczesnym właścicielem 

Gazety Wrocławskiej), do którego pojechaliśmy jako delegacja syndykatu dziennikarzy, aby 

przedstawić nasze oczekiwania i postulaty. Okazał obojętność, nawet lekceważenie, potraktował nas 



 43 

nonszalancko.  Jako największą zaletę w pracy mogę podać koleżeńskie, przyjacielskie relacje w 

środowisku dziennikarzy, spotkania w kawiarence, podczas których się dyskutowało, wymieniało 

poglądy, rozmawiało o publikowanych artykułach, dzieliło doświadczeniami i wrażeniami. (ankieta 

50) 

Z chwilą pojawienia się niemieckiego większościowego współwłaściciela w Pro Mediach...spółce, 

która jest właścicielem NTO. Zaczęły dziać się patologiczne i wręcz przestępcze ruchy. Pro Media w 

latach 1999- 2005 wielkim wysiłkiem wybudowała drukarnie, która prócz NTO drukowała około 200 

tytułów samorządowych i reklamowych dla klientów w całym kraju. Zatrudnia 50 osób plus stworzyła 

unikalną w skali kraju bardzo skuteczną sieć dystrybucji NTO. Niemcy doprowadzili do zamknięcia 

drukarnie i zwolnienia wszystkich pracowników. Sprzedali maszyn i wrogo przejęli portfel klientów 

przenosząc druk wszystkich tytułów do swojej drukarni na Górnym Śląsku. Współwłaściciel Pro Medi 

którym jest Opolski Region Solidarności posiadająca 47 % udziałów nie zareagował nie złożył 

doniesienia do prokuratury nie zastopował przejęcia klientów drukarni Pro Mediów i pozwolił na 

sprzedaż maszyn drukarskich nie obronił swoich pracowników przed zwolnieniami. Związek 

zawodowy nie stanął po stronie pracowników tylko wziął stronę Niemców!!!! W obawie przed utratą 

wypłaty co rocznych premii dla i dywidend w zyskach. Sama gazeta NTO straciła unikalną w skali 

kraju możliwość zamknięcia numeru po 24 00, co dawało wielki atut włożenia na łamy naj świeżych 

informacji z dnia poprzedniego! W przeciągu kilku lat Niemcy doprowadzili obiektywną, niezależną i 

opiniotwórczą gazetę regionalną obdarzoną wielkim kredytem zaufania społecznego do poziomu 

nieobiektywnego uwikłanego medium prezentującego treści, które wspierają jedną stronę sceny 

politycznej. Liberalną. W sprawach społecznych gazeta pochyla się nie nad ochroną rodziny tylko 

mniejszości seksualnych środowisk LGBT. Angażuje się politycznie i antyklerykalnie. Pomijam jej 

jawnie antypolski charakter. 

W mojej ocenie gazeta stała się stronnicza zajadła propagandowo i nie obiektywna co skutkuje 

spadkiem czytelnictwa i upadkiem tytułu. Najlepsi dziennikarzy zostali wypchnięci z łamów NTO a jej 

publikacje wyraźnie są tendencyjne nie zachowują nawet pozorów bezstronności. (ankieta 53) 

Przełożeni wykazują kompletną obojętność w kwestii prywatnej sytuacji pracownika. Nie obchodzi ich 

samotne macierzyństwo, ciężka choroba dziecka pracownika czy niepełnosprawność tegoż dziecka. I 

nie chodzi tu o to, by takie osoby traktować inaczej, łagodniej. Chodzi o to, by być bardziej elastycznym 

i pozwolić im wykonywać wszystkie zadania np. zdalnie bądź w odmiennych godzinach niż to robią 

pozostali.  (ankieta 69) 



 44 

Najbardziej traumatycznym doświadczeniem w pracy w PPG był sam moment jej utraty – absolutnie 

niespodziewany. Zadzwonił do mnie prezes oddziału Marek Ciesielski i zapowiedział, że przyjedzie z 

Bydgoszczy następnego dnia. Kiedy się pojawił bez ogródek powiedział mi, że się rozstajemy. W 

międzyczasie prowadził rozmowę z operatorem telewizji satelitarnej na temat nowej oferty. Tak jakbym 

ja był powietrzem. Na odchodnym powiedział mi jeszcze, że mogę wrócić do Torunia, ale nie na etat 

tylko jako współpracownik. Długo się po tym wszystkim nie mogłem pozbierać.  Krótko po tym 

zdarzeniu, w styczniu 2020 roku trafiłem na 3 tygodnie do szpitala. Informowałem kierownictwo 

redakcji w Toruniu, że podejmę z nimi współpracę, gdy dojdę do siebie. Zignorowano mnie 

zatrudniając innego współpracownika. (ankieta 72) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 45 

Załączniki 
 

Załacznik nr.1. 

ANKIETA DLA DZIENNIKARZY, PRACOWNIKÓW I WSPÓŁPRACOWNIKÓW POLSKA 

PRESS GRUPA. 

 

1. Wskaż region, w którym mieści się siedziba Redakcji będącej własnością firmy Polska Press, 

w której pracowałeś (z którą współpracowałeś)   

  

• Wielkopolska (Poznań) 

• Małopolska (Kraków) 

• Pomorze (Gdańsk) 

• Podkarpacie (Rzeszów) 

• Łódzkie (Łódź) 

• Zachodniopomorskie (Szczecin, Koszlin)  

• Dolnośląskie (Wrocław) 

• Lubelskie (Lublin) 

• Śląskie (Katowice) 

• Opolskie (Opole) 

• Kujawsko -Pomorskie (Bydgoszcz, Toruń) 

• inny  (dopisz jaki)  ………………………….. 

 

2. Ile lat pracowałeś w gazetach dla Polska Press ?  

• ponad 25 lat 

• 20 - 25 lat 

• 15 - 19 lat  

• 10 – 14 lat 

• 5 - 9 lat 

• 0 - 5 lat  

 



 46 

3.  Jak zmieniła się Twoja sytuacja w redakcji po przejęciu gazety przez Polska Press ? 

 

• Na lepsze (poprawiła się ) 

• Na gorsze (pogorszyła się)  

• Pozostała bez zmiany  

• Nie pamiętam  

 

4a. Pytanie dotyczy osób, które w poprzednim pytaniu wybrały   odpowiedź „na lepsze” - Pod jakim 

względem Twoje sytuacja w pracy poprawiła się: 

• Zacząłem więcej zarabiać 

• Poprawiła się atmosfera w pracy 

• Poprawiły się warunki techniczne (zakupiono komputery itd.)  

• Poprawiły się relacje z przełożonymi 

• Poprawiła się nasza pozycja jako medium opiniotwórczego w regionie  

• Poprawiły się nasze oceny wśród czytelników  

• Inne – jakie?  

 

…………………………………………………………………………………………. 

…………………………………………………………………………………………. 

 

…………………………………………………………………………………………. 

4b. Pytanie dotyczy osób, które w poprzednim pytaniu wybrały   odpowiedź „na gorsze” - Pod 

jakim względem Twoje sytuacja w pracy pogorszyła się: 

• Zacząłem mniej zarabiać  

• Pogorszyła się atmosfera w pracy 

• Pogorszyły się warunki techniczne (zakupiono komputery itd.)  

• Pogorszyły się relacje z przełożonymi 

• Pogorszyła się nasza pozycja jako medium opiniotwórczego w regionie  

• Pogorszyły się nasze oceny wśród czytelników  

• Inne – jakie?  



 47 

…………………………………………………………………………………………. 

…………………………………………………………………………………………. 

      …………………………………………………………………………………………. 

5. Pluralizm to możliwość prezentacji różnorodnych opinii w przestrzeni medialnej oraz 

możliwość dotarcia z różnorodnymi opiniami do czytelników. Jak ta zasada była realizowana 

w gazecie będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w której w niej 

pracowałeś (pracowałaś):  

 

bardzo dobrze                  dobrze                            częściowo dobrze 

 

problematycznie               źle                                    bardzo źle  

 

Uzasadnij swoją odpowiedź: 

 

…………………………………………………………………………………………………

………………………….……………………………………………………… 

…………………………………………………………………………………………. 

…………………………………………………………………………………………. 

 

6. Niezależność mediów to zdolność do funkcjonowania na rynku mediów niezależnie od 

władzy politycznej, rządowej, gospodarczej i religijnej. Jak oceniasz jej poziom w gazecie 

będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w której w niej 

pracowałeś (pracowałaś) :  

bardzo wysoki                   wysoki                            przeciętny 

problematyczny                niski                                  bardzo niski  

 

Uzasadnij swoją odpowiedź: 



 48 

 

…………………………………………………………………………………………………

………………………….……………………………………………………… 

…………………………………………………………………………………………. 

…………………………………………………………………………………………. 

7. Jaka była pozycja zawodowa dziennikarza w gazecie będącej własnością Polska Press (lub 

związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś (pracowałaś) biorąc pod uwagę 

warunki wykonywania pracy dziennikarskiej np. niezależność działania, swobodę wypowiedzi, 

swobodę doboru rozmówców i wyboru tematów itp.  

 

bardzo dobra                  dobra                            częściowo dobra 

problematyczna              zła                                    bardzo zła 

 

Uzasadnij swoją odpowiedź: 

 

…………………………………………………………………………………………………

………………………….……………………………………………………… 

…………………………………………………………………………………………. 

…………………………………………………………………………………………. 

8. Jaka była pozycja zawodowa dziennikarza w gazecie będącej własnością Polska Press (lub 

związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś (pracowałaś) biorąc pod uwagę 

warunki socjalne pracy, czyli np. poziom wynagrodzenia, zabezpieczenia socjalne dla 

dziennikarzy np. ubezpieczenie zdrowotne, wysokość składki emerytalnej, dostęp do płatnych 

urlopów itd.   

 

bardzo dobra                  dobra                            częściowo dobra 

problematyczna              zła                                    bardzo zła 

Uzasadnij swoją odpowiedź: 



 49 

 

…………………………………………………………………………………………………

………………………….……………………………………………………… 

…………………………………………………………………………………………. 

…………………………………………………………………………………………. 

9. Czy gazeta będąca własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w której w 

niej pracowałeś (pracowałaś) miała własną strategię redakcyjną rozumianą jako wyraziste 

stanowisko w sprawach politycznych, społecznych gospodarczych, historycznych czy 

religijnych?   

• Tak 

• Nie 

• nie wiem 

• w niektórych tak (wskaż w jakich ……………………………………………….) 

• w niektórych nie (wskaż w jakich ……………………………………………….) 

 

10.  Czy wymagano od dziennikarzy realizacji tej strategii? 

• Tak 

• Nie 

• nie wiem 

• w niektórych dziedzinach tak (wskaż w jakich?) 

…………………………………………………………………………………… 

• w niektórych dziedzinach nie (wskaż w jakich?) 

…………………………………………………………………………………… 

 

 

11. Czy redakcja gazety będącej własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, 

w której w niej pracowałeś (pracowałaś) reprezentowała interesy kraju, w którym jej 

właściciel opłaca podatki?  

 

• Tak 



 50 

• Nie 

• nie wiem 

 

12.  dotyczy osób, które na pytanie 11 wybrały odpowiedź „tak” - W jaki sposób to realizowano?  

 

• Poprzez jednoznaczne formułowanie poleceń redakcyjnych wyrażanych pisemnie  

• Poprzez jednoznaczne formułowanie poleceń redakcyjnych wyrażanych ustnie  

• Poprzez premiowanie finansowe tekstów odpowiadających poglądom redakcji  

• Poprzez awansowanie osób realizująych strategię redakcji  

• W inny sposób – wskaż jaki? 

…………………………………………………………………………………………………

……………………………….…………………………………………………………………

…………………………………………………………………………. 

13. Podaj przykład (przykłady) potwierdzające odpowiedź na pytanie nr 12. 

…………………………………………………………………………………………………………

……………………….…………………………………………………………………………………

……………………………………………….………………………………… 

14. W jakim stopniu wg Ciebie w gazecie będącej własnością Polska Press (lub związanych z 

nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś (pracowałaś) była realizowana zasada wolności 

słowa rozumianej jako prawo do wyrażania swoich poglądów, a w sytuacji konfliktowej 

oznaczającej także prawo do odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy dziennikarz nie 

zgadza się z poglądami wyrażanymi przez przełożonego? 

 

bardzo dobrze                  dobrze                             częściowo dobrze 

problematycznie               źle                                    bardzo źle  

 

uzasadnij swoją odpowiedź  

 



 51 

…………………………………………………………………………………………………………

……………………….…………………………………………………………………………………

……………………………………………….…………………………………………………………

………………………………………………………………………. 

15. Jak oceniasz jakość infrastruktury technicznej, w jakiej pracowałeś w gazecie będącej 

własnością Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś 

(pracowałaś) np. dostęp do komputerów i Internetu, dostęp do informacji agencyjnych, dostęp 

do archiwum redakcyjnego i zewnętrznego, dostępność zakupów „medialnych” np. 

smartfonów, telewizorów, prasy itd. 

 

bardzo dobry                  dobry                             częściowo dobry 

problematyczny               źle                                    bardzo źle  

 

Uzasadnij swoją odpowiedź:  

 

…………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………… 

………………………………………………………………………………………………… 

 

 

16. Opisz 3 istotne z Twojego punktu widzenia wydarzeń z „życia” gazety będącej własnością 

Polska Press (lub związanych z nią firm) w czasie, w której w niej pracowałeś (pracowałaś), 

jakie wg Ciebie trafnie charakteryzują to, co działo się w redakcji, to co Cię bulwersowało, lub 

co wydało Ci się największą zaletą w tej pracy itp.  

 

…………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………… 

………………………………………………………………………………………………… 



 52 

 

…………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………… 

………………………………………………………………………………………………… 

 

…………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………… 

………………………………………………………………………………………………… 

17. Opisz swoje doświadczenia zawodowe w Polska Press – w jakiej redakcji i jak długo 

wykonywałeś pracę dziennikarza, lub inną funkcję w redakcji (jaką?), na czym polegały Twoje 

obowiązki?   

…………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………… 

………………………………………………………………………………………………… 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 53 

Załącznik nr.2 

Lp.  Liczba ankiet  

  

Numery ankiet  

1 Wielkopolska (Poznań) 

 

9 

 

1,2,3,4,5,6,7,73,74 

2 Małopolska (Kraków) 

 

1 8 

3 Pomorze (Gdańsk, 

Słupsk) 

 

18 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 

21,22,23,24,25,26 

4 Podkarpacie (Rzeszów) 

 

7 27,28,29,30,31,32,33 

5 Łódzkie (Łódź) 

 

8 34,35,36,37,38,39,40,41 

6 Zachodniopomorskie 

(Szczecin, Koszlin) 

 

6 42,43,44,45,46,65 

7 Dolnośląskie (Wrocław) 

 

4 47,48,49,50 

8 Opolskie (Opole) 

 

7 51,52,53,54,55,56,57 

9 Śląskie (Katowice) 

 

4  75,76,77,78 



 54 

10 Kujawsko -Pomorskie 

(Bydgoszcz) 

 

7 58,59,60,61,62,63,64 

11 Kujawsko -Pomorskie 

(Toruń) 

 

7 66,67,68,69,70, 71,72 

  

SUMA ANKIET  

 

 

78 

 

 


