„To nie są standardy dziennikarskie. To pokazuje, kto komu i w jaki sposób może sprzyjać i który kandydat jakiego państwa interesy ma w swoim programie – mówiła w Polskim Radiu 24 dr Jolanta Hajdasz.Dyrektor  Centrum Monitoringu Wolności Prasy przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich była gościem red. Ryszarda Gromadzkiego w audycji „Gość PR24”  6 lipca .

W piątek, 3 lipca b.r. dziennik „Fakt” opublikował artykuł dotyczący ułaskawienia przez prezydenta Andrzeja Dudę mężczyzny skazanego za pedofilię. Ułaskawienie dotyczyło jedynie zakazu zbliżania się i nastąpiło na wniosek samej pokrzywdzonej po szerokiej analizie i pozytywnych opiniach sądów, kuratorów i ministra sprawiedliwości. Na okładce gazety zestawiono cytaty z wyroku sądowego ze zdjęciem prezydenta. Sprawę tę skomentował Andrzej Duda, który odniósł się do niemieckiego kapitału tabloidu („Fakt” wydawany jest przez szwajcarsko-niemiecki koncern Ringier Axel Springer – red.) stwierdzając, że „Niemcy chcą wybierać w Polsce prezydenta”, co określił mianem „podłości”. Na słowa Andrzeja Dudy zareagował Ulf Poschardt, redaktor naczelny wydawanej przez wydawnictwo Axel Springer niemieckiej gazety „Die Welt”. W swoim oświadczeniu Poschardt stwierdził, że sprzeciwia się „propagandzie prezydenta Polski Andrzeja Dudy przeciwko naszemu wydawnictwu, naszej redakcji”. – Obecny rząd w Warszawie nie tylko w niedopuszczalny sposób wywierał presję na polski system sądowy, ale także próbuje robić to wobec mediów – napisał w „Die Welt”. – Powróćmy szybko do cywilizowanego dyskursu – zaapelował. W jego opinii polskie władze „nękają media”, czego przykładem ma być stosunek wobec Tomasza Lisa, redaktora naczelnego polskiego „Newsweeka” (także wydawanego przez koncern Ringier Axel Springer) oraz wobec korespondenta „Die Welt” w Warszawie, Philippa Fritza.

Dr Jolanta Hajdasz w audycji Polskiego Radia 24 oceniła, że ze strony prezydenta Andrzeja Dudy nie padło nic niestosownego. – On jest w tej chwili bardzo brutalnie atakowany nie tylko ze strony przeciwników politycznych, ale także, co bardzo zdumiewa, przez media o zagranicznej rezydencji podatkowej, z inną genezą kapitałową niż polska – oceniła prezes CMWP. Dodała, że to ma ogromne znaczenie w kampanii prezydenckiej i pokazuje „kto komu i w jaki sposób może sprzyjać” oraz „który kandydat jakiego państwa interesy ma w swoim programie”. Wiceprezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich stwierdziła, że te publikacje nie reprezentują standardów dziennikarskich. – To nie jest równa medialna walka. To się przeradza we wpływanie w zakamuflowany sposób na odbiorców na finiszu kampanii wyborczej – mówiła dr Hajdasz.

Więcej w nagraniu, które jest tu : https://www.polskieradio24.pl/5/1222/Artykul/2545803,To-nie-sa-standardy-dziennikarskie-Jolanta-Hajdasz-o-publikacji-Die-Welt