AgroFood 4.0 jak pisze wydawca (Grupa Cedrob) to nowe polskie pismo poświęcone sektorowi rolno-spożywczemu. Zamierza  dostarczać nie tylko informacje czy porady, ale także pogłębione analizy poświęcone temu sektorowi, prognozy, opinie i reportaże. Chcemy stać się opiniotwórczą platformą dialogu między różnymi grupami osób powiązanych z rolnictwem oraz z produkcją żywności – mówi redaktor naczelny Jacek Krzemiński, w ub. roku laureat konkursu SDP w kategorii „dziennikarstwo ekonomiczne” . 

Celem magazynu jest też popularyzacja rzetelnej wiedzy nt. żywności, między innymi poprzez tzw. fact checking (weryfikację faktów). – Chcemy rozprawiać się z nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi rolnictwa i żywności, które pojawiają się w przestrzeni medialnej. Najnowszym przykładem jest choćby pogłoska o tym, że koronawirusem można się zarazić przez żywność – zapowiada redaktor Krzemiński.

Autorami artykułów w „AgroFood 4.0” będą m.in. zewnętrzni eksperci specjalizujący się w tematach rolnictwa i sektora żywności. W Radzie Programowej kwartalnika znaleźli się: prof. dr. hab. Andrzej Kowalski ze Szkoły Głównej Handlowej, wieloletni dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej PAN, a także lek. wet. Jacek Kucharski, były wiceszef Głównego Inspektoratu Weterynarii oraz Tadeusz Wojciechowski, prezes Fundacji Polskie Forum Bezpieczeństwa Żywności. Wydawcą magazynu jest Grupa Cedrob, największy producent mięsa w Polsce. W pierwszym numerze pisma można znaleźć między innymi następujące artykuły:

  • „Rolnictwo to piękny zawód” – wywiad z Romanem Kluską, założycielem Optimusa i portalu Onet.pl, a obecnie prezesem i właścicielem firmy Prawdziwe Jedzenie
  • „Czy grozi nam susza stulecia?” – i to już w tym roku
  • „Aktywiści za miliony” – pierwszy w polskich mediach wywiad z Kay Johnson, szefową amerykańskiej organizacji rolniczej Animal Agriculture Alliance – o tzw. organizacjach prozwierzęcych i ich wielomilionowych budżetach
  • Tekst mieszkającego od lat na Ukrainie polskiego dziennikarza ekonomicznego – o tym, czy ten nasz wschodni sąsiad, mając najbardziej urodzajne grunty rolne w Europie, stanie się jej spichlerzem
  • „Nowozelandzki wzór do naśladowania” – autor tego artykułu odpowiada w nim na pytanie, dlaczego rolnictwo w Nowej Zelandii jest wzorem dla całego świata, mimo że nie jest dotowane przez państwo
  • „Hipermarkety nie wytrzymują starcia z dyskontami” – analiza, pokazująca, jak hipermarkety przegrywają walkę o polski rynek i tracą w nim udziały na rzecz dyskontów
  • Reportaż o najdłużej sprawującym swą funkcję prezesie w Polsce – 89-letnim szefie Spółdzielczej Agrofirmy Witkowo, które jest największym w kraju gospodarstwem rolnym.

W opracowaniu koncepcji magazynu oraz jego strony internetowej uczestniczyła Polska Grupa Infograficzna.

Całość magazynu jest  udostępniona bezpłatnie i można ją pobrać w formacie PDF ze strony internetowej magazynagrofood.pl

Przypominamy, że trwa akcja SDP i CMWP SDP, której celem jest wsparcie  prasy drukowanej, dedykowana szczególnie tym gazetom, które wydawane są obecnie jedynie online i które przed czasem pandemii koronawirusa były w sprzedaży w wersji papierowej, a teraz są dostępne w sieci za darmo.  Ze względu na skutki obostrzeń związanych z zagrożeniem koronawirusem prasa drukowana przeżywa coraz bardziej się nasilający kryzys związany z ogromnym ograniczeniem możliwości jej promocji i przede wszystkim dystrybucji. Dlatego SDP postanowiło udostępnić swoje strony internetowe (sdp.pl, cmwp.pl) i bazę mailingową do nieodpłatnego promowania tych w/w gazet.