Zjawisko to jest wyjątkowo kontrowersyjne, dlatego Rada Konsultacyjna CMWP SDP postanowiła zabrać w tej sprawie głos – mówi w rozmowie z portalem niezalezna.pl dr Jolanta Hajdasz.Przyznała, że trudno jednoznacznie określić skalę zjawiska – część podmiotów nie chce nagłaśniać problemu, a część uważa, że jest w stanie rozwiązać go we własnym zakresie.

 Mamy jaskrawy przykład Telewizji Republika. Media liberalno-lewicowe czy niektóre środowiska polityczne prowadzą wręcz nagonkę na reklamodawców za to, że ośmielają się reklamować w TV Republika. Stacja ma za sobą rynkowy sukces – wzrost zasięgów w internecie, wzrost oglądalności, rozpoznawalności marki – i z punktu widzenia wolnego rynku to cechy, które przyciągają raczej niż odpychają reklamodawców. Jeśli inne podmioty na rynku będą atakować tych, którzy chcą się reklamować w danym medium, to jest to niedopuszczalne i przeczy wolnorynkowym zasadom, wręcz jest niedozwoloną konkurencją – powiedziała dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Dr Hajdasz wskazała, że zjawisko jest dostrzegalne jest nie tylko na przykładzie Telewizji Republika, i, jej zdaniem, jest w tej sytuacji przestrzeń do działań na drodze prawnej, m.in. przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Trzeba się temu przeciwstawić. Jest tu także pole do działania dla Rzecznika Praw Obywatelskich. Powinien sprawdzić, czy nie jest to działanie przeciwko zasadom wolnego rynku i w konsekwencji – przeciwko zasadom wolnego państwa, gdzie swobodny obrót gospodarczy jest podstawą ustroju. Oczywiście, nikt nie chce nikogo zmuszać do reklamowania – to wolna wola reklamodawców, ale niedopuszczalna jest sytuacja, gdy ktoś jest piętnowany za reklamowanie. Nawet w „Sueddeutsche Zeitung” ukazała się publikacja, dlaczego niemiecka sieć handlowa reklamuje się w TV Republika – dodała.

Rada Konsultacyjna CMWP SDP zaprotestowała przeciwko dyskryminacji i wykluczaniu z obiegu gospodarczego polskich, prywatnych, niezależnych  mediów ze względu na poglądy i postawę ideową przez niektóre lewicowo – liberalne środowiska medialne i polityczne poprzez zastraszanie ich reklamodawców. Narusza to zasadę wolnej konkurencji, czyli podstawową zasadę, na której opiera się każde demokratyczne państwo– czytamy w przyjętym 13 lutego b.r. stanowisku. Rada ostrzegła, że „takie wywieranie presji jest przejawem nieuczciwej walki rynkowej i może prowadzić do upadłości gospodarczej tych podmiotów”, co może w konsekwencji spowodować ograniczenia wolności słowa, dostępu do informacji, a także likwidacji pluralizmu i realnej dyskryminacji obywateli. Pod oświadczeniem podpisali się Jolanta Hajdasz jako przewodnicząca Rady Konsultacyjnej CMWP SDP; Michał Karnowski; Janusz Kawecki; Paweł Lisicki; Tomasz Sakiewicz; Krzysztof Skowroński; Leszek Sosnowski; Wojciech Surmacz.

publikacja wywiadu: https://niezalezna.pl/media/protest-przeciwko-zastraszaniu-medialnych-reklamodawcow-dr-hajdasz-zjawisko-jest-wyjatkowo-kontrowersyjne/511258

na zdjęciu – wejście do TV Republika , źródło:  screen z portalu niezależna.pl