Koleżanki i Koledzy!
Kolejny miesiąc i kolejne sygnały o naruszaniu zasady wolności słowa, niestety znowu  z sądami w tle.  Pierwsza to absolutnie bulwersujący wyrok dla dziennikarza, który był jedną z osób uniemożliwiających wydanie funkcjonariuszom ABW słynnego laptopa Sylwestra Latkowskiego, wtedy gdy po ujawnieniu nagrań z nielegalnych podsłuchów polityków z rządzącej PO wkroczyli oni do redakcji tygodnika „Wprost i zażądali wydania nośników nagrań, co wywołało tzw. aferę taśmową. Protestujemy przeciwko temu wyrokowi, naprawdę  trudno zrozumieć za co skazany ma zapłacić 18 tysięcy złotych.  Co szczególnie bulwersujące – sąd nie bierze pod uwagę tego, iż sprawa dotyczy dziennikarzy, których praca polega także na odwadze poruszania i publikowania nawet bardzo kontrowersyjnych materiałów, bo wymaga tego interes społeczny.By to robić, dziennikarze muszą chronić źródła swoich informacji. Dziś z pewnością wiemy, iż redakcja„Wprostu działała wówczas „w interesie społecznym i redakcja miała wówczas prawo chronić laptop jako źródło wiedzy o swoich informatorach z tej i innych spraw. Skąd w takim razie wyrok skazujący, co sąd chciał przekazać tym wyrokiem naszemu środowisku ? Czy ktoś wie? I jeszcze jedna trudna sprawa z lutego – skandaliczna publikacja Gazety Wyborczej o żonie ministra sprawiedliwości. Artykuł, w którym opierając się na zeznaniach byłego członka gangów Piotra K. ps. Broda z 2009 r., skierowano pod adresem Patrycji Koteckiej zarzuty bliskich kontaktów ze środowiskiem przestępczym Warszawy, to kolejna historia pokazująca jak kontrowersyjnie może zachowywać się jakaś redakcja i jak niewiele ma to wspólnego z prawdziwym dziennikarstwem.  Informacje, na których oparto tę publikację autor znał od kilku lat, w międzyczasie zdążyła je negatywnie zweryfikować prokuratura, a główne ich źródło czyli ex świadek koronny już dawno utracił jakąkolwiek wiarygodność, skoro ma tak duże kłopoty z prawem, iż trzeba go ścigać listem gończym.  Dlatego w ocenie CMWP SDP zarówno termin jak i treść opublikowanego artykułu wskazują na to, iż jest on elementem nieuczciwej walki politycznej, której celem jest dyskredytowanie ministra sprawiedliwości i związanego z nim obozu politycznego  w toczącej się obecnie w naszym kraju kampanii prezydenckiej. Ciekawe jakim „”interesem społecznym” będzie redakcja uzasadniać tę publikację w sytuacji, gdy swój artykuł oparła na konfabulacji i insynuacjach? Niestety, mam przekonanie graniczące z pewnością, iż w tym wypadku sąd stanie murem po stronie redaktora z „Gazety Wyborczej” serwującego kłamliwe  sensacje i na pewno go nie ukarze. Mamy przecież wolność słowa, czyż nie ?
dr Jolanta Hajdasz
dyr. CMWP SDP
WYBRANE SPRAWY Z  DZIAŁALNOŚCI CMWP SDP W LUTYM 2020 R.
6 lutego 2020
Protest CMWP SDP przeciwko skazaniu dziennikarza i wydawcy tygodnika „Wprost” za ochronę źródeł informacji w tzw. aferze taśmowej
CMWP zaprotestowało przeciwko wyrokowi Sądu Rejonowego w Warszawie na podstawie którego były dziennikarz „Wprost”, red. Michał Majewski, i wydawca pisma, Michał M. Lisiecki, zostali uznani za winnych i skazani na – odpowiednio – 18 tys. zł i 20 tys. zł grzywny za zachowanie w czerwcu 2014 roku w gabinecie Sylwestra Latkowskiego, któremu funkcjonariusze ABW starali się odebrać laptop. W ocenie CMWP SDP wyrok ten narusza fundamentalną dla ustroju demokratycznego zasadę wolności słowa, a sąd zlekceważył swoim wyrokiem zarówno wszystkie okoliczności tego zdarzenia, jak i ich kontekst czyli ważny interes społeczny, jakim było zarówno ujawnienie treści nagrań z podsłuchów oraz ochrona tajemnicy dziennikarskiej związanej z ich publikacją .
10 lutego 2020
Jolanta Hajdasz w audycji Temat dnia / Gość PR24 o wyroku skazującym dla byłego dziennikarza i wydawcy tygodnika “Wprost”
– Sąd Rejonowy w Warszawie skazał dziennikarzy, którzy nie byli głównymi bohaterami całej tej sprawy, na tak wysokie grzywny, za czyny, których tak naprawdę – w mojej ocenie – w ogóle nie było – stwierdziła wiceprezes SDP. Podkreśliła, że paragraf, z którego skazani zostali dziennikarze, absolutnie nie przystaje do sytuacji w redakcji “Wprostu”. Ponadto zaakcentowała, że sąd w ogóle nie wziął pod uwagę kontekstu omawianej sprawy, czyli świeżo ujawnionej wówczas afery taśmowej. Zaznaczyła, że obok spraw tak oczywistych, jak utrzymywanie tajemnicy dziennikarskiej i ochrony źródeł, ma znaczenie także fakt, że osoby opisywane przez tygodnik sprawowały wówczas władzę, co oznacza, że nie można było mieć pewności, czy służby państwa nie będą chciały sprawy zamieść pod dywan.
13 lutego 2020
CMWP SDP w programie “Koniec systemu” red. Doroty Kani w TV Republika
Red. Dorota Kania w swoim programie ujawniła informacje nt. rektora Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, prof. Andrzeja Tretyna, który w ub. roku zawiesił  prof. Aleksandra Nalaskowskiego, pracownika UMK, za opublikowanie felietonu.  Oficjalną przyczyną tej decyzji nie była jego działalność naukowa, ale krytyczne zdanie profesora Nalaskowskiego  na temat marszów równości oraz ideologii LGBT opublikowane  w tym felietonie na łamach tygodnika “Sieci”.  Dyrekor Jolanta Hajdasz przypomniała okoliczności wystosowania przez CMWP SDP protestu  przeciwko postępowaniu wyjaśniającemu,   jakie rektor Andrzej Tretyn wszczął wobec prof. Nalaskowskiego, co w ocenie Centrum było naruszeniem zasady wolności słowa i swobody wypowiedzi.
14 lutego 2020
CMWP SDP w lutowym Kurierze Wnet
Redakcja Kuriera WNET zaprosiła CMWP SDP na swoje łamy. Relacje z działalności naszej instytucji będą regularnie zamieszczane w kolejnych wydaniach gazety.
17 lutego 2020
CMWP SDP o odmowie udzielenia informacji dziennikarzom z Radia Szczecin przez zarząd województwa zachodniopomorskiego
Kiedy dziennikarze Radia Szczecin zwrócili się do Urzędu Marszałkowskiego z pytaniem, czy zlecanie dodatkowych usług prawnych nie jest marnowaniem publicznych pieniędzy, biuro prasowe marszałka odpisało: “W ocenie marszałka województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, kompletnym marnotrawieniem pieniędzy publicznych jest wynajmowanie przez Radio Szczecin takich „celebrytów PiS” jak Magdalena Ogórek, Piotr Semka czy Piotr Cywiński, tylko i wyłącznie do głoszenia informacji zgodnych z linią partii rządzącej (…) Wynajęcie renomowanej Kancelarii „Chmaj i Wspólnicy sp. K.”, specjalizującej się w zakresie prawa konstytucyjnego, zostało wymuszone przez agresywną politykę rządu Prawa i Sprawiedliwości wobec samorządów, w tym Samorządu Województwa, charakteryzującą się recentralizacją Państwa oraz niezgodnym z Konstytucją RP przejmowaniem kompetencji.”
– Każdy, kto przeczyta całą odpowiedź nie będzie miał wątpliwości, że jest ona lekceważąca, że dziennikarze Radia Szczecin nie zostali potraktowani poważnie przez biuro prasowe marszałka – oceniła Jolanta Hajdasz. Z pewnością odpowiedź biura prasowego marszałka województwa zachodniopomorskiego narusza ustawę o dostępie do informacji publicznej, a ze względu na wagę poruszanego zagadnienia i rolę, jaką pełnią media we współczesnym społeczeństwie. W tym kontekście warto przypomnieć, iż wolność słowa stanowi jedną z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawnego. Została ona wprost  wyrażona w art. 54 w ust. 1 Konstytucji RP, który zawiera  nie tylko powszechną gwarancję wolności wyrażania swoich poglądów ale także  pozyskiwania i rozpowszechniania informacji – powiedziała Jolanta Hajdasz komentując na antenie  Radia Szczecin nie udzielenie  dziennikarzom tego radia  merytorycznych informacji przez biuro prasowe województwa zachodniopomorskiego.
18 lutego 2020
„Gorąca czołówka”  z  udziałem CMWP SDP  w Radiu Poznań
Red. Michał Kopiński z „Głosu Wielkopolskiego”, red. Sebastian Borkowski z portalu maistopoznaj.pl i Jolanta Hajdasz, dyr. CMWP SDP  byli gośćmi red. Łukasza Kaźmierczaka  w  audycji “Gorąca czołówka” w Radiu Poznań.  Tematem audycji była dyskusja wokół przyznania przez Sejm RP  mediom publicznym tzw. rekompensaty za  zwolnienia z abonamentu i ich burza wokół jej uchwalania w parlamencie .
19 lutego 2020
Kolejna rozprawa w procesie byłego członka Rady Programowej TVP 3 Gdańsk przeciwko jej dyrekcji. Relacja obserwatora CMWP SDP
18 lutego br.  w Sądzie Okręgowym w Gdańsku odbyła się kolejna już rozprawa wytoczona przez Henryka Jezierskiego, dziennikarza wydawnictw motoryzacyjnych, przeciwko red. Joannie Strzemiecznej-Rozen, dyrektor TVP3 Gdańsk. Proces toczy się już od ponad dwóch lat. Przedmiotem sporu jest wyemitowany w dniu 27 stycznia 2017 r. w TVP3 Gdańsk materiał informacyjny, autorstwa Agaty Mielczarek, dotyczący wyborów członków do Rady Programowej w tejże stacji oraz w Radiu Gdańsk. Znalazły się w nim, na podstawie danych z IPN, odniesienia m.in. do osoby redaktora Jezierskiego, w kontekście jego domniemanej współpracy ze Służbą Bezpieczeństwa PRL.
20 lutego 2020
CMWP SDP o próbach blokowania treści krytycznych wobec ideologii LGBT
W ostatnim czasie wybrane treści publikowane przez Radio Maryja na Twitterze zostały zgłoszone przez niezidentyfikowanych użytkowników jako niezgodne z prawem i naruszające zasady tego portalu społecznościowego. Wszystkie rzekomo naruszające prawo treści dotyczyły artykułów krytycznych wobec ideologii LGBT i ideologii gender. W przypadku każdej ze skarg Twitter ocenił, że nie stwierdzono naruszenia zasad oraz obowiązujących przepisów prawa, w związku z tym nie podjęto żadnych działań wobec zgłoszonych wpisów. CMWP SDP zwróciło jednak na ten fakt uwagę, ponieważ jeszcze w ub. Roku, nawet jeden taki wpis mógł skutkować zablokowaniem konta i brakiem możliwości dostępu do publikowanych na nim treści. Liczba zarejestrowanych przez konto Radio Maryja prób blokady jest znacząca i dlatego CMWP skierowało uwagę dziennikarzy i użytkowników mediów społecznościowych na ten fakt.
21 lutego 2020
Sąd uchylił zakaz wykonywania zawodu dla dziennikarki i lewicowej działaczki politycznej z Wronek i jednocześnie skazał za pomówienia
Anna Wilk-Baran została prawomocnie uznana winną pomówienia spółki Amica. Jednocześnie sąd drugiej instancji uchylił jej zakaz wykonywania zawodu, o co apelowało Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.
22 lutego 2020
Nowe zeznania w procesie dot. śmierci red. Jarosława Ziętary w 1992 r.
W procesie, którego obserwatorem jest CMWP,  zeznawali kolejni świadkowie. Tym razem była mowa o tajemniczym napisie zawierającym m.in. cyfry i nazwisko redaktora Jarosława Ziętary, który to napis pojawił się w 2016 r. na murze jednej z posesji w Puszczykowie, należącej do twórcy Elektromisu Mariusza Ś.
– Z tego co pamiętam tam było 6 nic nie znaczących znaków, podzielonych przerwą na murzę. I następnie sprawdzałem co oznacza pierwszy “zestaw” cyfr, a następnie drugi. Szukałem w wyszukiwarkach internetowych i sprawdzałem w grafice Google co to może oznaczać – powiedział świadek. – Po przeszukaniu na drugiej, lub trzeciej stronie zobaczyłem zdjęcie. Pan R., który siedział przy mnie, zwrócił uwagę na to zdjęcie, ja też, bo było jedyne tego typu zdjęciu. Po wejściu na tę stronę okazało się, że jest to tzw. stary agregator zdjęć, mam na myśli stary system w tworzeniu stron internetowych. Osoba na tym zdjęciu była koło motocykla, trzymała kask w ręce. Po powiększeniu tego zdjęcia pan R. stwierdził, że jest to osoba podobna do Jarosława Ziętary. – zeznał jeden ze świadków.
28 lutego 2020
CMWP SDP skrytykowało publikację Gazety Wyborczej dot. żony ministra sprawiedliwości i zaapelowało do dziennikarzy o przestrzeganie etyki dziennikarskiej
26 lutego br., Gazeta Wyborcza zamieściła artykuł Wojciecha Czuchnowskiego pod tytułem “Niebezpieczne związki Patrycji Koteckiej. Niejasna przeszłość żony Ziobry”, w którym, opierając się na zeznaniach byłego członka gangów Piotra K. ps. Broda z 2009 r., skierowano pod adresem żony ministra sprawiedliwości, Zbigniewa Ziobry, zarzuty bliskich kontaktów ze środowiskiem przestępczym Warszawy. Tymczasem informacje ujawniane przez media w odpowiedzi na publikację Gazety Wyborczej (m.in. portal wpolityce.pl) potwierdzają, iż w/w artykuł oparty był na kłamstwach i konfabulacjach  niewiarygodnych osób. W ocenie CMWP SDP termin, treść opublikowanego artykułu i sposób jego promocji w mediach, w tym w społecznościowych,   wskazuje na to, iż jest on elementem nieuczciwej walki politycznej, której celem jest dyskredytowanie ministra sprawiedliwości i związanego z nim obozu politycznego.
28 lutego 2020
Proces dziennikarza ze Słupcy objęty monitoringiem CMWP SDP
Ponad 3 lata toczy się proces red. Marcina Pryki z „Kuriera Słupeckiego” (i portalu slupca.pl), oskarżonego o naruszenie dóbr osobistych radcy prawnego Urzędu Gminy w Orchowie. W artykule opublikowanym w 2016 r. pt. „Kompetencje radcy jak fatamorgana”, dotyczącym sprawy zmiany zakresu obowiązków radcy prawnego, dziennikarz opisał o wątpliwościach związanych z wynagrodzeniem radcy świadczącego usługi prawnicze dla jednostek samorządu terytorialnego.
Wg dziennikarza artykuł ten w przeważającej części był relacją z posiedzenia sesji Rady Gminy Orchowo, a w całym cyklu artykułów dotyczących tej sprawy dziennikarz opierał się na dokumentach opublikowanych w „Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Orchowo”, w tym m. in. na zakresie czynności radcy prawnego, Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy w Orchowie, protokołach z posiedzeń sesji i komisji Rady Gminy w Orchowie. Radca prawny złożył w 2018 roku akt oskarżenia wobec Marcina Pryki z żądaniem 1 roku pozbawienia wolności, 3 lat zakazu wykonywania zawodu dziennikarza, 30 tys. zł nawiązki na hospicjum i opublikowania przeprosin w trzech lokalnych tygodnikach oraz portalu. Sprawa w toku.
CMWP SDP jest obserwatorem tego procesu . Centrum reprezentuje red. Piotr Górski.
MEDIA O NAS  – wybrane relacje i cytowania informacji CMWP