Koleżanki i Koledzy!

Lipiec w Polsce to oczywiście wybory prezydenckie czyli media w roli głównej. Na finiszu kampanii tabloid „Fakt” mocno uderzył w prezydenta Andrzeja Dudę, sugerując na okładce nie tylko wypuszczenie z więzienia pedofila, ale wręcz sprzyjanie tym przestępcom. Należy przy tym pamiętać, że ten tabloid, wydawany przez niemiecko –szwajcarski koncern Ringier Axel Springer Polska, to gazeta, która w Polsce sprzedaje się w największym nakładzie, do  czytelników codziennie trafia  powyżej 200 tysięcy egzemplarzy, a treści z tabloidu powiela i jego strona internetowa, i powiązane z nim biznesowo portale i konta w mediach społecznościowych. Siła oddziaływania takiego zmasowanego ataku medialnego jest  ogromna. Trzymał córkę, bił po twarzy i wkładał jej rękę w krocze” – takiej treści tytuł uderzał z okładki „Faktu”. Niżej, mniejszą czcionką, napisano: Panie prezydencie, jak Pan mógł ułaskawić kogoś takiego?, ale całość zilustrowano dużym zdjęciem prezydenta Andrzeja Dudy patrzącego w dół, nie prosto w oczy czytelnikaTo oczywista manipulacja przekazem, w którym prezydent miał być łączony z molestowaniem dziecka bez względu na rzeczywiste okoliczności jego związku z opisywanym zdarzeniem. Gdy zauważymy przy tym, iż w gazetach należących do tego samego koncernu (np. w Die Welt) ukazały się artykuły, w których przedstawiano  kontrkandydata Andrzeja  Dudy jako bardziej pożądanego przez Niemcy potencjalnego prezydenta, to jeszcze trudniej uznać te działania za przypadkowe i zakładać, iż profesjonaliści z „Faktu” popełnili te rażące błędy dziennikarskie w sposób nieświadomy. Dlatego Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP opublikowało protest  przeciwko manipulacjom tabloidu, bo były ona elementem nieuczciwej gry politycznej na finiszu kampanii prezydenckiej w Polsce. Wolność słowa, wolność mediów to wartość w demokracji bardzo ważna, ale aż tak naiwni nie możemy być, gdy pod ochronną osłoną szczytnych haseł o wolności słowa ktoś chce meblować umysły nas wszystkich w dogodny dla siebie sposób.

Cieszy nas także to, iż media (przynajmniej niektóre) dostrzegły naszą wstępną odpowiedź na stanowisko OBWE na temat kampanii prezydenckiej z Polsce Wg CMWP SDP ta negatywna ocena tej organizacji nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu wolnych i demokratycznych wyborów prezydenckich w naszym kraju i ich medialnego obrazu. Dlatego nieustająco CMWP SDP apeluje do obserwatorów z Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE (ODIHR) o rzetelność i obiektywizm podczas oceny przebiegu kampanii prezydenckiej w Polsce. Pełen raport OBWE ma być gotowy 8 tygodni po wyborach czyli dopiero we wrześniu. Póki co – udanych wakacji dla wszystkich dziennikarzy i pracowników mediów.

 dr Jolanta  Hajdasz, dyr. CMWP SDP 

WYBRANE SPRAWY Z  DZIAŁALNOŚCI CMWP SDP W LIPCU 2020 R.

 3 lipca 2020

Wyniki badań PAP na temat zmian w pracy dziennikarzy w czasie pandemii koronawirusa. CMWP SDP wspierało PAP w tym projekcie

W badaniu „Praca dziennikarza w dobie koronawirusa i lockdown”, przeprowadzonym we współpracy z Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (IRSI), uzyskano odpowiedzi 316 dziennikarzy, dotyczących ich sytuacji zawodowej i wykonywanej przez nich pracy od początku pandemii w Polsce, przez prawie 3 miesiące jej trwania. CMWP SDP wspierało PAP w tym projekcie poprzez rozesłanie ankiet do dziennikarzy znajdujących się w bazie danych SDP. Wyniki badania opracowano w postaci powszechnie dostępnego Raportu. Wybrane wyniki:

– prawie połowa respondentów uznała, że sytuacja związana z COVID-19 niesie za sobą zagrożenie dla funkcjonowania dziedzin/branż, którymi zajmują się na co dzień, a 35% z nich zostało zmuszonych do opisywania tych zagadnień, w których wcześniej się nie specjalizowali, a badani wskazali, że w czasie pandemii – pomimo ograniczenia mobilności oraz pracy zdalnej – pracują więcej;

  • prawie połowa pytanych (45%) uważa, że można wręcz mówić o pladze fake newsów w trakcie lockdownu;
  • 80% badanych stwierdziło, że w dobie pandemii większą uwagę zwraca na weryfikację wykorzystywanych w swoich materiałach informacji;
  • przeszło połowa badanych uznała również, że zwiększeniu ulegnie częstotliwość korzystania z webinariów i podcastów (64%), wideo rozmów (55%) oraz komunikatorów internetowych (53%).

Całość: https://cmwp.sdp.pl/znamy-wyniki-badania-pap-na-temat-zmian-w-pracy-dziennikarzy-w-czasie-pandemii-koronawirusa-cmwp-sdp-wspieralo-pap-w-tym-projekcie/

3 lipca 2020

Protest CMWP SDP przeciwko manipulacjom tabloidu Fakt na temat ułaskawienia przez Prezydenta RP mężczyzny, który odsiedział wyrok za pedofilię

CMWP SDP  stanowczo potępiło sposób opisywania przez tabloid Fakt historii ułaskawienia przez Prezydenta mężczyzny, który odsiedział wyrok za pedofilię i zaapelowało do mediów i dziennikarzy o uszanowanie prywatności ułaskawionego i jego rodziny. Publikacja w Fakcie stała się  elementem nieuczciwej gry politycznej na finiszu kampanii prezydenckiej w Polsce, dlatego CMWP SDP zaapelowało do mediów i dziennikarzy o szczególną rzetelność przy opisywaniu tematu. Fakt opisał intymne szczegóły z akt sprawy. Gazeta zrobiła to w sposób, który jest skandalicznym naruszeniem prywatności ofiary pedofilii oraz jej najbliższych osób, a także jest jednoznacznym zlekceważeniem przez Redakcję zasad etyki dziennikarskiej, w szczególności zasady szacunku i tolerancji rozumianej jako poszanowanie ludzkiej godności, praw dóbr osobistych, a przede wszystkim prawa do prywatności i intymności. Skandaliczne jest to, że w swoich publikacjach gazeta pominęła lub przeinaczyła istotne fakty na temat okoliczności ułaskawienia np. to, iż akt łaski dotyczył jedynie skrócenia czasu wykonywania środka karnego w postaci zakazu kontaktowania się i zbliżania do osób pokrzywdzonych, o co wnosiły same pokrzywdzone – osoby pełnoletnie.

Całość: https://cmwp.sdp.pl/protest-cmwp-sdp-przeciwko-manipulacjom-tabloidu-fakt-na-temat-ulaskawienia-przez-prezydenta-skazanego-za-pedofilie/

  

7 lipca 2020

„To nie są standardy dziennikarskie” – Jolanta Hajdasz o publikacji tabloidu “Fakt” i gazety “Die Welt” w PR24

„To nie są standardy dziennikarskie. To pokazuje, kto komu i w jaki sposób może sprzyjać, i który kandydat jakiego państwa interesy ma w swoim programie” – mówiła w Polskim Radiu 24 dr Jolanta Hajdasz. Dyrektor  Centrum Monitoringu Wolności Prasy przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich była gościem red. Ryszarda Gromadzkiego w audycji “Gość PR24”  6 lipca br.

Całość: https://cmwp.sdp.pl/to-nie-sa-standardy-dziennikarskie-jolanta-hajdasz-o-publikacji-tabloidu-fakt-i-gazety-die-welt-w-pr24/

 

8 lipca 2020

CMWP SDP w programie “Informacje dnia ” w TV Trwam

Brutalne ataki mediów na Prezydenta Andrzeja Dudę w końcówce kampanii prezydenckiej oraz ich konsekwencje, to temat jednego z newsów  programu “Informacje dnia”  w Telewizji Trwam, emitowanego 7 lipca br.  O komentarz w tej sprawie Redakcja poprosiła dr Jolantę Hajdasz, dyr. CMWP SDP.

Całość: https://cmwp.sdp.pl/cmwp-sdp-w-programie-informacje-dnia-w-tv-trwam/

 

13 lipca 2020

Lepiej wierzyć w siłę mediów, łatwiej się potem przed nią obronić – Jolanta Hajdasz, dyr. CMWP SDP w najnowszym tygodniku „Sieci” o prowokacjach mediów wobec Prezydenta Andrzeja Dudy i roli mediów w kampanii prezydenckiej

Media w demokracji zawsze odgrywają bardzo ważną rolę, ale w tej kampanii prezydenckiej była ona wyjątkowa. Miały decydujący wpływ na decyzje wyborcze zarówno w pierwszej jak i w drugiej turze. (…) Wolność słowa nie jest wartością samą w sobie. Granicą jest odpowiedzialność, dobro drugiego człowieka. Nigdy nie można tłumaczyć wolnością słowa brutalnego naruszania dóbr osobistych drugiej osoby, szczególnie jeżeli nie jest ona osobą publiczną. Granica w tej kampanii została przekroczona na pewno przez tabloid „Fakt”. Z aktu łaski prezydenta z marca bieżącego roku wobec osoby skazanej za przestępstwo pedofilii, która odsiedziała swój wyrok, „Fakt” zrobił podstawowy oręż w walce przeciwko ubiegającemu się reelekcję Andrzejowi Dudzie, choć on tylko uchylił zakaz zbliżania się, na prośbę skrzywdzonej rodziny – powiedziała dr Jolanta Hajdasz, dyr. CMWP SDP,  w rozmowie z red. Aleksandrą Jakubowską dla tygodnika „Sieci”. Wywiad ukazał się w wydaniu papierowym 13 lipca br. 

Więcej: https://cmwp.sdp.pl/lepiej-wierzyc-w-sile-mediow-latwiej-sie-potem-przed-nia-obronic-jolanta-hajdasz-dyr-cmwp-sdp-w-najnowszym-tygodniku-sieci-o-prowokacjach-mediow-wobec-prezydenta-andrzeja-dudy-i-roli-mediow/

13 lipca 2020

Eksperci OBWE o przebiegu wyborów prezydenckich w Polsce. Będzie stanowisko CMWP SDP

Kampania wyborcza nastawiona była na konfrontację i było w niej wiele wzajemnego szkalowania się kandydatów na urząd Prezydenta RP – powiedział Thomas Boserup, przewodniczący Specjalnej Misji Oceniającej Wybory Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE (ODIHR) podczas konferencji prasowej 13 lipca br. Towarzyszyła mu Martina Barker-Ciganikova, wiceprzewodnicząca tej Specjalnej Misji Oceniającej Wybory. Nadzorowany przez nich zespół śledził kampanię prezydencką w Polsce od 16 czerwca br. Podczas transmitowanej na żywo konferencji potwierdzili oni, iż pełny raport na temat przebiegu wyborów prezydenckich w Polsce w 2020 r. będzie gotowy za około 8 tygodni. Stanowisko Specjalnej Misji Oceniającej Wybory Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE (ODIHR) jest obecnie przedmiotem analizy CMWP SDP ze względu na to, iż media, w tym przede wszystkim media publiczne, są szczególnym  obiektem zainteresowania ekspertów OBWE.  Nasza odpowiedź zostanie przekazana do ODHIR. 

Całość: https://cmwp.sdp.pl/eksperci-obwe-o-przebiegu-wyborow-prezydenckich-w-polsce-sporo-o-mediach-bedzie-stanowisko-cmwp-sdp/

 

14 lipca 2020

Gdzie jest granica uczciwości mediów – o nieetycznych zachowaniach mediów w kampanii prezydenckiej w Telewizji Republika z udziałem CMWP SDP

Na ostatniej prostej kampanii wyborczej mieliśmy do czynienia z erupcją manipulacji, nienawiści ze strony mediów sprzyjających totalnej opozycji. Gdzie jest granica uczciwości mediów? Gdzie ona przebiega? Na te i inne pytania odpowiadali goście red. Doroty Kani z Telewizji Republika w programie „Koniec sytemu” 14 lipca b.r.   Jednym z gości była dr Jolanta Hajdasz, dyr. CMWP SDP. Dziennikarze podkreślali,  że zwłaszcza przed drugą turą wyborów prezydenckich cześć mediów, w tym te z zagranicznym kapitałem, usiłowały wpłynąć na wynik wyborów w Polsce.

Całość:  https://cmwp.sdp.pl/gdzie-jest-granica-uczciwosci-mediow-o-nieetycznych-zachowaniach-mediow-w-kampanii-prezydenckiej-w-telewizji-republika-z-udzialem-cmwp-sdp/

16 lipca 2020

Czy będzie repolonizacja mediów? Audycja w telewizji wpolsce.pl z udziałem CMWP SDP.

Czy będzie repolonizacja mediów? Czym rożni się od dekoncentracji i jak w praktyce wygląda ochrona  interesów mediów własnego państwa na przykładzie Niemiec  –  o tym  był program „Gorące pytania” w Telewizji wPolsce.pl, emitowany na żywo 15 lipca br. Gośćmi red. Aleksandry Jakubowskiej byli  dr Jolanta Hajdasz, Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP i Cezary Gmyz, korespondent TVP w Berlinie.

Całość: https://cmwp.sdp.pl/czy-bedzie-repolonizacja-mediow-audycja-w-telewizji-wpolsce-pl-z-udzialem-cmwp-sdp/

17 lipca 2020

Media mają narodowość i warto byśmy o tym pamiętali – wywiad dr Jolanty Hajdasz, dyr. CMWP SDP w najnowszym numerze  tygodnika „Gazeta Polska”

Media dzisiaj to nie jest czwarta władza obok ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Media dziś to pierwsza, a czasem i jedyna władza, bo tak wiele w sferze publicznej od nich zależy. Nie bądźmy naiwni – mówi dr Jolanta Hajdasz, dyr. CMWP SDP  w wywiadzie dla red. Grzegorza Wszołka, w najnowszym numerze  tygodnika „Gazeta Polska”. Tygodnik opublikował oświadczenie CMWP SDP na temat prowokacji „Faktu” w  kampanii prezydenckiej przed II turą wyborów. Publikujemy fragmenty wywiadu i zachęcamy do lektury  „Gazety Polskiej”. 

Więcej: https://cmwp.sdp.pl/media-maja-narodowosc-i-warto-bysmy-o-tym-pamietali-wywiad-dr-jolanty-hajdasz-dyr-cmwp-sdp-w-najnowszym-numerze-tygodnika-gazeta-polska/

20 lipca 2020

W jaki sposób media próbowały wpłynąć na wynik wyborów prezydenckich w Polsce  – Jolanta Hajdasz gościem programu “Temat dnia ” w TVP 3 Poznań

 Media w demokracji zawsze odgrywają bardzo ważną rolę, ale w tej kampanii prezydenckiej była ona wyjątkowa. Kampania była brutalna, a media miały decydujący wpływ na decyzje wyborcze zarówno w pierwszej jak i w drugiej turze – powiedziała dr Jolanta Hajdasz, dyr. CMWP SDP w rozmowie z red. Łukaszem Maciejewskim w audycji “Temat dnia” emitowanej w TVP 3 Poznań 20 lipca b.r.

Cała audycja : https://poznan.tvp.pl/49049152/20072020

  

MEDIA O NAS  – wybrane relacje i cytowania informacji CMWP